Rabu, 28 Ogos 2013

The Different type of Minds.

 

.

9 ulasan:

  1. Amat menyedihkan apabila terdapat individu fanatik theist yang suka memandang serong pemikiran luas seorang freethinker...pemikiran theist seperti ini agak sempit, ternyata terhad dan selalunya jenis suka melenting. kadang2 pandai pula mereka mahu berlagak open-minded juga seperti freethinker.hypocrisy overload.zzzzz

    BalasPadam
  2. Saya selalu kena nasihat macam ni "kau tak boleh fikir ikut logik akal manusia". Saya jawab macam ini "Dah hidup pun dengan manusia, habis tu kau nak ikut logik apa?"

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pada saya, selain dari logik akal manusia ada banyak lagi cabang ilmu cuma sebahagian besarnya tak dapat dirungkai oleh logik akal manusia contohnya ilmu ghaib. 'Jika tiada angin, masakan pokok bergoyang' adalah salah satu metafora yang sesuai untuk ilmu ghaib iaitu angin itu sendiri yang langsung tidak kenampakan.. Oleh itu, adalah baik untuk kita berlapang dada dan mendalami ilmu agama dengan harapan dapat merasa 'kemanisan' dan 'rahmat' (walaupun kemanisan dan rahmat tersebut turut tidak kenampakan - tapi boleh dirasa dengan hati) dari Tuhan. Sekadar pandangan saya yang masih perlu banyak menimba ilmu.

      Padam
  3. Yeah~baru habis baca 85 post bro wan. Lepas ni baca Mulhid punya pulak.

    BalasPadam
  4. sorry agak lari topik tapi just sebagai cadangan, elok juga kalu golongan2 atheist kt sini bikin your own "perjalananku menuju atheisme." aku suka baca kisah2 camni dan aku juga boleh share citer aku..tapi kepada sesiapa yg tulis citer camni, harap jgn terlampau bagi personal info byk sgt..nnti ada extremist yg cari kita..saya sudah melaluinya, dan tak mahu benda yg sama berulang pada diri sendiri atau mana2 individu..tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hello. Awak murtad lalu menjadi atheis atau menganut agama lain?

      Padam
  5. Terima kasih semua kerana singgah.

    Yups, setuju dgn kata-kata M&M. Ada shj dari kalangan mereka yg suka menganggu privacy individu lain.

    BalasPadam
  6. Freethinkers atheists...that take the world anarchy! Has no sense and moral value to diagnose good and bad...human only matter, biochemical rxns and electrical charges!

    BalasPadam