Isnin, 26 Ogos 2013

Evolusi Tak Logik!


PS: Nampaknya logik orang beragama memang jauh berbeza dengan logik dari pandangan Sains. hehe

.

14 ulasan:

  1. Semasa sekolah, inilah yang selalu di war-warkan. Semuanya dari ustazah-ustazah (bukan guru sains saya Pn. Wong) yang nampaknya lebih bijak dari cikgu sains saya. Terlampau mudah untuk memperlekehkan satu teori bila tak baca betul-betul. Malahan waktu itu, saya belum berani membuat penyelidikan sendiri.

    Ni semua kes malas baca. Ingat macam magic dari haiwan terus evolusi ke manusia dalam masa singkat? Namanya pun evolusi, 20000 tahun dahulu manusia masih lagi berupa manusia. Pergi balik 5 juta tahun dulu barula nampak perubahan. Dalam quran bumi berapa tahun saja?

    Lagipun, kisah dongeng manusia mula dari Adam dan Hawa, lepas tu ada anak, lepas tu anak ada hubungan incest, bukankah patut generasi lepas tu ada penyakit dan kecacatan? Terbukti inbreeding membawa masalah penyakit, seperti keluarga diraja England zaman dulu-dulu. Belum lagi cerita zaman Nabi Nuh, dengan binatang semua sepasang tu.

    Bacalah lebih sikit, tak bawa padah punya. Paling kurang, boleh bawa bincang dan bahas.

    - A.

    BalasPadam
  2. Macam ada org tak faham sarcasm je ni.. haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sorry, terbuat blog anda sebagai sesi lepas geram terhadap mereka yang masih percaya dongeng. Kat tempat lain yang saya pernah jumpa, tak dapat nak lepaskan ketakpuasan hati saya kerana semua bukan melayu. Saya ada banyak masalah dengan agama paksaan melalui ethnicity/race. Saya sangat gembira masa Nurul Izzah pernah mengatakan bahawa bangsa melayu juga punya hak untuk memilih agama, sebelum dikecam oleh keselamatan politik keluarganya.

      Anyway, sorry again. What I wrote before wasn't pointed at you :) Having no outlet to voice frustrations can be so unnerving.

      - A.

      Padam
    2. hehe.. Ok, saya faham.

      Anyway, welcome to my blog. Kedatangan anda amat dialu-alukan :D

      Padam
    3. Terima kasih. Teruskan menulis, saya tak sabar untuk membaca sambungan kepada siri "Perjalananku Menuju Atheism".

      This blog gives hope and inspiration to me regarding my disbelief. I am sure it will make a lot other Malaysian atheists who read this blog feel the same way too.

      - A.

      Padam
  3. punggai The greatest how on earth olehRichard Dawkins tang muka tu.. huhuh

    BalasPadam
  4. Evolusi is theory, no evidence enuff nak buktikan.. same macam cerita zaman dulu kala :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salah, bukti evolusi pada masa sekarang terlalu banyak. Org yg kurang membaca mungkin tak tahu. Tapi cerita dongeng dalam kitab memang takde bukti. Itu fakta :)

      Padam
    2. Mmg ramai saintis cuba buktikan evolusi ini, tapi masih gagal. Tiada bukti yg solid mengaitkan teori evolusi. Bahan bacaan banyak mengelirukan dan mengemukan lebih banyak teori2 baru. Sehinggakan penemu teori ini turut keliru dengan hasil kajian nye..

      Padam
    3. Orang yang jahil tak pernah belajar evolusi memangla akan cakap macam tu. Minda kamu itu sudah di'brainwash' agama yang anti-evolusi. Sedih saya melihat hamba-hamba agama yang sudah ditipu ini...

      Padam
    4. Kalau macamtu, boleh buktikan secara ilmiah, kemukakan bukti yg solid spt publish jurnal ka, etc..

      Padam
    5. Malaskah nak ke perpustakaan untuk cari sendiri jurnal dan buku-buku? Bukti solid apa kau nak? Dari sudut ateis, yang so-called anti-ateis, semua ada situ. Nak harapkan orang sudah murtad untuk carikan buku untuk dia pulak.

      Perpustakaan KL kat Dataran Merdeka tu pun banyak bahan ilmiah. Lawyers kat KL ramai lepak kat situ. Ada kopi seringgit kalau tak dapat concentrate.

      Atau library kanak-kanak dia yang kat belakang tu pun ada buku pasal ateism kalau rajin cari. Budak kecik pun dah baca buku Kant, Hume dan lain-lain lagi. Siap translate dalam bahasa Melayu tuuu ;)

      -A.

      Padam
    6. Bukti dan penemuan pada masa sekarang terlampau banyak. Seperti yg -A katakan, cari di library atau kedai-kedai buku. Tetapi jangan pula ambil buku evolusi dari perspektif Islam.

      Jika ada kesempatan, cuba lawat Natural History Museum di London. Di sana penjelasan dan bukti-bukti evolusi boleh anda dapati.

      Kalau museum negara saya tak pasti.. Masa kecil dulu pernah masuk tapi sekarang dah tak ingat :)

      Padam
    7. aik, bab evolusi nak bukti solid, bab kewujudan tuhan tak nak plak bukti solid..bab bahtera nuh, mana bukti solid? bab ular bleh bercakap? mana bukti? bab laut terbelah dua, syurga dan neraka, malaikat, setan jin smer, mana bukti solid? weh, tak yah pegi library pun takpe, memandang ko reti guna internet, ko google je kt wikipedia ke, kat google ke, taip je evolution atau human evolution..eh, jgn takut, taip perkataan 'evolution' kat computer dpt dosa kecik je..hehe

      Padam