Rabu, 21 Ogos 2013

Jawapan Kepada Adik Siti Sabariah.


Tiada masalah. Sememangnya rasionaliti perlu menjadi tunjang dalam mana-mana perbincangan.

Pertama sekali saya nak jawab statement adik yang tak pasti jika saya berfikir dari otak sendiri atau ada yang mempengaruhi fikiran saya. Jawapan saya sememangnya saya berfikir dari akal saya sendiri. Thank you for your concern. Tiada yang mempengaruhi saya samada Iblis, Illuminati, Politik mahupun Kitab Suci (yang sudah pasti mempengaruhi kotak pemikiran cik adik).

Keduanya, saya menjadi Atheist bukan sebab nafsu. Hairan ramai Muslim pakar prajudis. Mereka mengatakan semua yahudi adalah jahat, amerika semuanya anti Islam, orang kafir semuanya ke neraka, atheist kejar nafsu dan macam-macam tohmahan lagi. Seolah-olah agama adik mengajar manusia supaya berpecah belah, benci-membenci, dan bersangka buruk sahaja. Pelikkan?

Ketiga, adik kata "memandangkan golongan atheist perlu dibimbing?". Wow. Saya dah jengah blog adik. Adik muda lagi. Cuba dapatkan dulu bimbingan ilmu dari guru-guru adik. Perjalanan adik masih jauh. Luaskan pemandangan dan pengalaman sebelum menabik dada untuk membimbing orang lain. Ok dik :)

Keempat, selagi kita hidup perlulah berbudi. Buat ibubapa yang dah besarkan kita, buat keluarga, masyarakat, diri sendiri. Pasal tujuan hidup atheist tu tak perlulah adik bimbang. Cuba baca post saya mengenai atheism dan faham betul2 atheist itu hanya sekadar label. Mereka adalah individu yang mempunyai fikiran sendiri, jadi tujuan hidup bergantung kepada diri masing-masing. Adakah hanya kerana adik seorang Muslim, maka adik anggap semua manusia hidup untuk mentaati kepercayaan adik? 

Jika adik fikir macam tu, adik hidup dalam ilusi. Realitinya Islam hanya sekadar kepercayaan. Manusia di alam sebenar hidup mengikut rentak masing-masing. Berbeza dengan adik, kami tidak menunggu mati. Kami tidak pernah mengeluarkan cerita-cerita seperti azab dalam kubur, kehidupan alam akhirat dan sebagainya. Malah kami mendakap kehidupan dan meraikan setiap nafas yang dihela dengan jujur dan bangga.

Mungkin hakikatnya kami lebih banyak bersyukur dengan kehidupan. Berbeza dari golongan agama yang asyik bermurung mengingatkan kematian.

Oh ya, Yang Kelima, mengenai dokumentari GOD. Ya saya dah lama tonton. Bukan sahaja God, malah puluhan dokumentari seperti 'God, The Universe and Everything Else', 'God Grew Tired of Us', 'The God Delusion', 'The Story of God – How Religion and Faith changed over Time', 'A Brief History of Time', 'Afghanistan – The Taliban Revolution', 'Religulous', 'Atheism: Jonathan Miller's Brief History of Disbelief', 'The Big Question - Is there a God? by BBC.', 'BBC Horizon God, Einstein and Quantum Physics', dan lain-lain.

Jika adik berminat dengan subjek ketuhanan, adik boleh cari dan tonton dokumentari yang saya nyatakan tadi. Memang terbaik buat insan yang mempunyai pemikiran 'rasional' seperti adik. Rajin-rajin belajar. Moga adik berjaya. Tqvm. Wassalam.

.

14 ulasan:

  1. Best!Hujah yang power.Keep up the gd work!

    BalasPadam
  2. @Firdaus
    Thanks bro.

    @SitiSabariah
    You're most welcome :)

    BalasPadam
  3. salam bro. memang menarik! camne aku nak folow blog ni? takde butang follow la pulak.

    BalasPadam
  4. Terima kasih kerana berani bercakap apa yg saya dah lama fikirkan. I thought i was the only one!
    aku amat gembira kerana selama ni aku mempunyai perasaan yg sama yg lama terpendam. aku takut bersuara kerana realiti masyarakat malaysia tak boleh accept melayu bukan islam. bila dah dapat baca ada jugak org lain yg berfikiran sama, rata2 membawa sedikit ketenangan pada jiwa ku.
    Teruskan menulis, aku akan slalu singgah !

    BalasPadam
  5. @nizam.
    Wsalam. TQ Nizam. Tak tau la bro camne letak button follow. hehe

    @zaidi
    Moga menemui apa yang dicari. Jika bukan kita yg berjalan mengikut hati, pemikiran, dan naluri kita sendiri siapa lagi kan. Terima kasih singgah :)

    BalasPadam
  6. Good job! Mudah-mudahan adik Siti dapat dimurtadkan. Amin :)

    BalasPadam
  7. Saya suka blog anda.Teruskan menaip

    BalasPadam
  8. Sy masih dlm persimpangan. Bagaimana dna pertama boleh wujud?

    BalasPadam
  9. Kalau kau rasa kau golongan yg hebat itu tepulang pada kau. Kalau kau membenci perangai manusia kau x perlu membenci agama..cuma jd tanggungjawab aku utk berpesan..kau kata ramai Muslim tak betul, jahat, dan sebagainya. Jelas kau pun mengakui yg tak semua Muslim tu teruk. Yg teruk bukan agama. Aku tengok ramai atheist yg cakap "Nampak Alim tapi teruk". Jelas kau sendiri nampak kebenaran Islam cuma kau ego utk mengikut Islam. Sedarlah bahawa otak kita semua ni tak boleh berfikir dengan betul tanpa panduan dari al-Quran, tanpa bimbingan dari Islam. Semoga kau semua mendapat hidayah.. kebebasan yg kau semua impikan aku jamin takkan menjadi kenyataan..

    BalasPadam
  10. Entah kenapa saya rasa kamu spesis bahaya... dan kau terlalu bangga dengan diri sendiri... kamu mungkin mengalami sakit mental.. hahahahahahaha....

    BalasPadam
  11. jiwa adalah utk gembira ceria...

    BalasPadam