Rabu, 28 Ogos 2013

Punca Masalah.


Inilah punca kenapa agama sering dipandang sebagai simbol keganasan oleh masyarakat dunia tetapi dipandang simbol keamanan oleh golongan moderate Muslim. Moderate Muslim cuba mempamirkan Islam sebagai agama damai dan selamat dengan mengurangkan penggunaan hadis sebagai sumber hukum (contoh hukum rejam, hukum bunuh para murtad, hukum hudud dll). Namun golongan radical Muslim seluruh dunia masih mempraktikkan hukum-hukum ini.

Sebagai contoh dalam kehidupan hari-hari, dalam hadis mengatakan:
"Siapa yang pergi ke tempat perempuan bernyanyi dan mendengar suara nyanyiannya maka akan dituang ke dalam dua lubang telinganya pada hari akhirat dengan timah yang mendidih."
Muslim moderate biasanya mengabaikan hukum ini tetapi bagi Muslim radical, ini perkara besar dan wajib dijalankan tanpa kompromi.

Maka berlakulah perkara seperti di bawah hingga menjadikan masyarakat dunia memandang hina pada mereka yang membawa label Islam.


.

6 ulasan:

  1. inilah muslim yang diajar untuk menghormati wanita.

    BalasPadam
  2. So ironic apabila kebanyakan muslim yang mengetahui hukuman seperti ini masih melakukan perkara yang sama secara berleluasa. pretending to not notice that something is wrong with this religion...

    BalasPadam
  3. 'Denial syndrome' begitu tebal di kalangan muslimin. Sindrom ini digunakan secara tak sedar untuk menghadapi 'cognitif dissonance' yakni perasaan yang amat tidak menyenangkan yang timbul dalam sanubari kita apabila sesuatu ajaran luaran berkonflik dengan nilai naluri kita.

    BalasPadam
  4. Ko yang tak faham atau bodoh tak boleh nak faham...syariat itu jalan fitrah hidup manusia dan jin...serupa dasar fizik, kimia dan biologi jalan fitrah untuk matter.....ko melayu faham kata hukum dan saintis kata hukum alam!..sombong-sombong atheist sekurangnya jasad mereka tetap kena tunduk kepada jalan fitrah fizik/kimia/bio itu...tak boleh nak ubah dan buat jalan lain walau freethinkers fkir mereka ada jutaan fikiran...!

    BalasPadam