Selasa, 13 Ogos 2013

Atheism dan Melayu Atheist.

Wahai sahabat-sahabat yang bertanya, fahamilah:

Atheism bukan sejenis agama,
Ia bukan sebuah organisasi,
Ia bukan ciptaan Illuminati,
Ia bukan propaganda Yahudi,
Malah ia bukan diketuai Dajjal atau mana-mana devilish entiti.

Atheism adalah ringkas, jelas dan simple.

Atheism bukan mengenai kepercayaaan. Atheism adalah ketidak percayaan.
Atheism bukan mengenai keyakinan. Atheism adalah mengenai keraguan....

Kami tidak percaya tentang tuhan & segala sifat-sifatnya seperti yang digembar-gemburkan oleh dogma agama. Kami meletakkan keraguan kepada kewujudan tuhan atas kekurangan bukti yang diberi oleh agama.

Para Atheist itu pula bermacam-ragam. Ada yang lancang mulutnya dan ada pula yang sopan budi bicaranya. Ada yang hatinya penuh dengan dendam kesumat. Namun ada pula yang di dadanya penuh dengan harapan kedamaian & harmoni. Ada yang jahil tentang agama, ada juga yang mempunyai ilmu agama yang cukup tinggi.

Para Atheist adalah individu, memilih untuk keluar dari kepompong agama. Dan sebagai individu juga, mereka mempunyai sebab masing-masing. Lantaran keindividuan inilah kita tidak pernah mendengar Suicide Boomer atau peperangan/pembunuhan terancang atas nama tuhan dari kalangan Atheist

Dan aku Atheist Melayu adalah satu lagi individu antara jutaan yang lain. Aku adalah jasad picisan yang insignificant bagaikan debu-debu. Berbanding dengan luasnya semesta, aku hanya sifar.

Namun aku berasa bertuah untuk hidup di alam yang sementara ini. Kebanyakkan dari kita tidak sempat menyentuh kehidupan dan mati sebagai seekor sperma yang tewas dalam perlumbaan persenyawaan.



Kehidupan Atheist di Malaysia? Sedikit sukar dan sedikit tertekan. Namun alah bisa tegal biasa. Mungkin ramai Atheist Malaysia tidak bersependapat dengan aku bila aku katakan Malaysia adalah suatu negara yang indah dan unik. Negara ini tidak ditambat dengan agama sepenuhnya, tetapi tidak juga sepenuhnya sekular. Ada sebilangan rakyatnya yang mahu menjadikan Malaysia ini negara Islam sepenuhnya. Tetapi mereka tidak mungkin mampu melawan realiti. Bumi Malaysia ini terdiri dari berbilang kaum serta agama. Faktor itu telah menjadi pagar kukuh menghalang mana-mana agama menjadi diktator mutlak negara ini seperti yang berlaku pada kerajaan Iran dan Taliban.

Adakah aku mahu mengubah kesultanan Malaysia?

Tidak! Seperti mana aku tidak mahu sistem monarki di Britain atau di Thailand dijatuhkan. Pada pandangan aku itu semua adalah keunikan sesuatu negara. Unik India kerana Taj Mahal, unik China kerana Great Wall of China, unik Rio de Janeiro kerana patung Jesus yang tinggi di atas gunung Corcovado, unik Mesir kerana piramid dan lain-lain. Agama bagiku adalah cebisan sejarah, sama seperti budaya, sama seperti tamadun, sama seperti adat-istiadat dan lingua /bahasa. Ianya suatu yang amat indah bagi mereka yang melihat sesuatu dari pelbagai perspektif.

Agama hanya menjadi bahaya apabila ia dimanipulasi untuk perperangan dan penumpahan darah, digunakan bagi merendahkan martabat dan tahap intelektual kaum wanita atau kaum minoriti,  dipergunakan untuk tujuan politik, diperkudakan untuk menunding jari siapa yang akan masuk syurga dan siapa yang akan masuk neraka. Bagi aku selagi agama tidak menguasai sesuatu negara secara mutlak, ia masih lagi selamat untuk golongan seperti kami.

Kebanyakkan kami tiada masalah dengan agama dan penganutnya. Rata-rata kami mempunyai ibubapa Muslim, saudara-mara Muslim serta rakan-rakan Muslim.Yang menjadi kesulitan apabila hak kami sebagai Atheist dinafikan, kami dicemuh dengan pelbagai tomahan, hingga mereka yang dahulunya dianggap kawan dan saudara memandang kami seumpama penjenayah.

Penjenayah? Sememangnya murtad itu suatu jenayah di Malaysia. Tiada kesepakatan mengenai hukuman para murtad. Di antaranya denda sehingga RM5,000.00, penjara maksima 3 tahun atau sebatan sebanyak 6 kali sebatan. Ada juga negeri yang menahan mandatori para murtad ke Pusat Pemulihan Aqidah sehingga 36 bulan.

Geram? Marah? Benci?

Tarik nafas panjang...

Hidup mesti diteruskan. Aku memandang positif terhadap kehidupan. Malah aku juga menyeru kepada semua pelawat yang membaca warkah ini supaya menanam minda yang positif. Hidup kita ini terlalu singkat untuk kita berminda negatif dan berjiwa tertekan.

.

108 ulasan:

  1. Awesome article!

    BalasPadam
  2. Balasan
    1. boleh tak di kawankan.? Utk discussion secara open minded tentang life,spirituality,healing,energi,metafizik?? Kalau sudi..then.. emel saya bsmavi58@gmail.com. t.kasih.

      Padam
  3. nice. u shud be nominated for Nobel Peace prize. :)

    BalasPadam
  4. Thanks for posting.

    Melayu bukan semestinya Islam. Non-Muslim Malays are agnostic, some practise a form of witchcraft, converted or profess animist, atheist, Buddhist, Catholic, Christian, Hindu, pagan or free thinker. Reference: Google search.

    I respect your freedom to think.

    BalasPadam
  5. Salam. Ada beberapa persoalan.

    1-Bagaimana Atheist di Malaysia berkeluarga? Perkahwinan? Hak-hak suami-isteri -nafkah bagaimana?

    2- Sekiranya saudara mempunyai anak, adakah anak saudara nanti bebas memilih kepercayaannya?

    Terima kasih.

    BalasPadam
  6. Dan lagi..

    Dalam Islam, ada tiga persoalan

    Dari mana manusia itu datang?
    Untuk apa manusia dihidupkan?
    Ke mana manusia akan pergi?

    bagaimana pula dengan Atheist?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Soalan 1)
      Darimana manusia datang.
      Jawapan:
      Tak tahu, stakat nih sains hanya berjaya membuktikan bagaimana segala hidupan terbentuk(process) , tapi asal usul hidupan(origin) masih belum di jumpai.
      Untuk mengetahui process segala hidupan terbentuk , boleh study " theory of evolution " dan " theory of the big bang ".

      Soalan 2)
      Untuk apa manusia dihidupkan.
      Jawapan:
      Tak releven.
      Setiap manusia boleh cari makna hidup masing2.

      Soalan 3)
      Keep mana manusia akan pergi.
      Jawapan:
      Tak releven .
      Kewujudan kehidupan selepas mati (afterlife) masih belum pernah dibuktikan.




      Padam
    2. jawapan yg tidak menjawab soalan .. banyak perkara yg masih blom dibuktikan .. kamu perlu kaji al quran .. jgn ckp yg bapak kamu iman or org warak utk backup kamu ... kamu perlu kaji jgn kaji seorg sbb kamu perlu berguru .. hahahah ... tapi aku sellu nk trgelak dgn atheists

      Padam
    3. theory of evolution and big bang is created from atheists ... same jgk dgn evolusi Charles Darwin yg ckp manusia dri beruk .. tidak mnjawab soalan ...
      soalan kedua juga tidak menjawab kehendak soalan .. srbenarnya kamu lebih mnjwab spt sorg yg free thinker ... hmmm ... kesian .. soalan ketiga .. masih tidak dapat menjawab sebab kamu hanya percaya yg ada bukti sorry to ckp hampir semua kajian yg dilakukan bdasarkan teori tanpa bukti ...

      Padam
    4. darwin kamu atheist yg agak extreme kan .. kebanyakan dari atheist mahukan bukti sdgkan stiap yg berlaku skrg adalah bukti .. kaji al quran ... sains dan al quran tidak dpt dipishkan .. al quran melangkaui masa .. mcmmana kami nk tahu kamu wujud .. mane bukti kamu ada roh ??

      Padam
    5. Hi manusia tanpa nama yang berpegang pada agama. Bolehkah kamu buktikan kewujudan tuhan? Jika manusia tidak boleh wujud dengan sendirinya, superpower apakah yang ada pada tuhan maka ia boleh wujud dengan sendirinya? Adakah bukti kukuh selain kitab kamu yang mengatakan tuhan wujud dengan sendirinya? Benarkah kamu bernafas menggunakan oksigen? Bolehkah kamu tunjukkan rupa bentuk oksigen selain menggunakan pengetahuan sains? Sekian terima kasih

      Padam
    6. Pada pandangan saya, golongan atheis memilih jalan 'percaya untuk tidak percaya' kerana soalan2 ketuhanan yang bagi mereka tidak dapat dibuktikan dengan logik. Soalnya, jika Tuhan itu wujud sebagai pencipta dan memiliki segala kuasa dan ilmu terhadap segala ciptaanNya termasuklah manusia, bagaimana kita manusia biasa yang diciptakanNya boleh melontarkan soalan kembali kepada Tuhan berkenaan keraguan kita terhadap kewujudanNya? Jika golongan atheis di Malaysia yang rata2nya dari ibu bapa Muslim tetapi ramai yang tidak berani untuk mengumumkan kepada kedua orang tua mereka bahawa mereka adalah atheis atas dasar untuk menjaga hati orang tua mereka (tak mahu orang tua rasa kecewa), bagaimana pula mereka bole berani mempersoalkan kewujudan Tuhan yang dipercayai oleh orang tua mereka? Bagi saya, ilmu alam dengan ilmu kelogikan akal manusia seperti langit dengan bumi tahap perbezaannya. Apatah lagi ilmu Tuhan yang mencipta alam kan? Jika kita (merujuk lebih kepada golongan atheis) merasakan bahawa kewujudan Tuhan itu sesuatu yang menjadi persoalan, sekurang2nya kita perlu bertanya pada diri sendiri bagaimana pula kejadian alam semesta dan isi2 nya? Sedangkan logik akal manusia masih terlalu kecil dan banyak batasan sehinggakan ilmu misteri UFO pun kita masih penuh tanda tanya, inikan pula ilmu Tuhan yang semestinya Pencipta kesemuanya. Bukan sahaja ilmu UFO, malah dengan ketinggian ilmu teknologi logik akal, manusia masih belum mampu mencipta apa2 yang 100% menyerupai kejadian manusia - kamera yang 100% seperti mata manusia, jantung yang 100% seperti jantung manusia, ataupun robot yang 100% seperti manusia - bagaimana mungkin kita masih mempersoalkan kewujudan Tuhan si Pencipta yang pastinya jauh lebih besar dan agung keajaiban kemisteriannya sehingga tak tercapai oleh logik akal manusia yang terbatas dengan ruang dan masa di dunia sahaja. Jika misteri dan keajaiban UFO (yang pastinya turut dicipta oleh sesuatu) pun masih dalam kajian, apakah manfaatnya golongan atheis perlu mencari jawapan kepada ajaibnya dan ilmu keghaiban Tuhan? Sedangkan guru silat mungkian tak ajar semua ilmu persilatan kepada anak didiknya, inikan pula ilmu Tuhan yang seluas lautan tapi nak dibandingkan dengan sebutir buih lautan oleh golongan atheis. Oleh itu, bagi saya, dari membuang masa mencari jawapan untuk sesuatu yang pastinya tidak terungkai oleh kelogikan akal manusia, adalah lebih baik jika kita berlapang dada dan mencari sendiri keredhaan Tuhan sehingga kita sendiri dapat merasa 'kemanisan' dan 'kesedapan' jika kita mendapat rahmat Tuhan - kemanisan dan kesedapan itu pun misteri, hanya yang merasanya sahajanya menikmatinya. Inilah pandangan saya.

      Padam
    7. I will talk in english as I am far more comfortable to explain things in english rather than malay. Your first question would be where did human come from? It is unsure where life came but we do know where human came,from thousands of year of evolution. Your second question is for what reason does human live? I find it arrogant that you think we have a unified reason as to be born. We are here and that's all there is. Why is it so hard for you to think that hey maybe there is no reason that we are here? Why is it that you must think that there is more to life than this. Your third question is where d we go after death? No where. We rot deep in the earth.

      Padam
    8. "It is unsure where life came" there's a theory that explain tho .. abiogenesis :)

      Padam
  7. .tringat dgn crta "nujum pak belalang"....ada stu adegan...masa pak belalang menilik air dekat mangkuk utk tengok dimna lokasi lembu yg hilang...pak belalang ckap..."siapa yg tak nmpak lmbu dlm air mangkuk tu...mksdnya anak Luar NIkaH"#%&&.."...lalu 2 org yg tak tengok APAPUN!...cakap Ada NAMPAK!¿?!#%,...tkut nnti digelar ank luar nikah....mungkin org fhm mksud saya....sekian....

    BalasPadam
  8. .tringat dgn crta "nujum pak belalang"....ada stu adegan...masa pak belalang menilik air dekat mangkuk utk tengok dimna lokasi lembu yg hilang...pak belalang ckap..."siapa yg tak nmpak lmbu dlm air mangkuk tu...mksdnya anak Luar NIkaH"#%&&.."...lalu 2 org yg tak tengok APAPUN!...cakap Ada NAMPAK!¿?!#%,...tkut nnti digelar ank luar nikah....mungkin org fhm mksud saya....sekian....

    BalasPadam
  9. Rasulullah SAW dalam hadisnya yang bermaksud: “Setiap anak Adam itu dilahirkan dalam keadaan fitrah, ibu bapanya yang menjadikan ia Yahudi, Majusi dan Nasrani.”

    BalasPadam
    Balasan
    1. Buktikan Adam Itu wujud.
      Buktikan ayat dalam kitab al Quran di inspirasikan dari tuhan.

      Padam
    2. Allah dah cabar anda dalam Quran tapi anda pula yang suruh orang buktikan Tuhan tu ada... Mana kejujuran anda? Tak payah pening-pening .... Allah suruh anda buat satu ayat yang setanding Quran untuk buktikan Quran itu bukan dari Allah. Allah cabar anda untuk berhujah dengan Quran sahaja. simple ....

      Padam
    3. Buktikan adam itu wujud?? haha
      Bapak kau ada datuk iaitu moyang kamu tapi kau tak pernah tgok moyang kau sndri. Kau suruh bapak kau buktikan bahawa moyang kau tu wujud dulu! Bagi yang sempat tgok moyang sndiri ...ok la tp suh bapak kau buktikan plak moyang bapak kau tu ujud plak.

      Padam
    4. Saya tertarik dengan ini, ada jawapan tak bagi mereka yang tak percayakan Adam? Tengah cari kebenaran ni.

      Padam
  10. owner ofthese blog men or women?? can i know in details.. :)

    BalasPadam
  11. Apa yg golongan atheist percya bila mati kt kemana?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lepas mati, otak dn badan kita akn berhenti berfungsi .
      Mayat kita plak akn dijadikan baja untuk membantu tumbersaran di planet nih.

      Tolong buktikn kewujudan alam lain selepas mati .
      Tolong buktikn yg Syurga dan Neraka wujud dan bukan hanya fiksyen yg ditulis oleh nenek moyang kita yg hidup padang pasir.

      Padam
    2. darwin darwin ... aku pernah baca tentang charles darwin dan dan kamu ada persamaan ... satu soalan percaya dinosaur

      Padam
    3. Golongan ateis ni kasihan. Kalau hidup selalu dianiaya sampai mati kena niaya. Kalau yg suka menganiaya plak, sampai mati menzalimi org. Kalau ateis yg baik kena aniaya ...kesian, kalau ateis yg jahat...mmg cilaka pya org. Yg baik jd baja yg jahat jd baja, sapa nak adili dorg?

      Padam
  12. Satu penghinaan terhadap islam...sepatutnya dah lama hudud dilaksanakan di malaysia untuk hentikan otak2 pemikir macam kamu ni..bertaubatlah sebelum terlambat

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ni sah2 Muslim devout. Nak laksanakan hukum hudud bagai

      Padam
    2. Setiap manusia bebas untuk memilih dan mengikuti sebarang bentuk ideologi asalkn tak memudaratkn masyarakat.

      Jangan menindas orang lain hanya kerana mereka x memilih gaya hidup awak.

      Padam
    3. Devouted Muslims see atheists as lost and devilish people. However, we see them as delusional beings ridiculing themselves thinking us as that.

      Padam
    4. setiap manusia ada peraturan .. dari kecil kamu lahir .. kamu ada peraturann .. xnk ckp panjang lebar dgn pemikir extreme mcm kamu laa ... baik kamu fikir ayat aq tuh

      Padam
  13. mengucaplah kawan.....///........

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mengucap tak akan beri sebarang bentuk jawapan ..
      Tolong bukti yg Allah wujud dan Islam adlah ajaran yng benar .

      Padam
    2. mengucap memberi ketenangan .. tolong bagi bukti roh wujud .. tolong bagi bukti atheist adlh betoll sbb kamu hanya brdasarkan theory atau lg sesuai sembang di kedaii kopi

      Padam
    3. Salam sejahtera ke atas kamu darwin...

      Saya boleh buktikan yang Allah s.w.t ada lagi Maha Besar.. SubhanAllah walhamdulilla walailahaillallah..

      Klau Atheist ni berfikir dgn logik akal dan teori sains..maka saya buktikan kewujudan Allah dgn teori sains.. (klau sy buktikan dgn Alquran, kamu pun xtau ape Alquran kn)...

      Mari kita teruskan.... sbelum tu sy nk tnya... awak rasa tak kesejukan?....awak nampak ke kesejukan?...wujud ke kesejukan?

      Padam
    4. Well sahril i am an atheist and I want to see your evidence that a god exist.As for your second question cold is the after effect of something that has lose its energy.Heat is produce when work is done and if the person is not doing work they are losing energy causing their body to feel cold.I hope this explanation does not confuse you.Also you are free to quote the Quran as you please but remember that the Quran is a book that claims that the sun sets in a muddy springs(18:86)

      Padam
    5. Apa lojiknya pikiran ateis ni? Jgn la terikut pdgn kebodohan mrk. Suruh si ateis buktikan angin tu ada! Lg satu, kalau aku jumpa ateis ni, aku ambik tangan dia, aku bakar dekat api, pastu dia kata sakit la! panas la!. Aku ckp..." mana sakit? mana panas?" buktikan dulu, br aku prcaya. tu contoh yg menunjukka ateis x pikir lojik. Tang mana lojik pikiran atis ni? lalalala...

      Padam
  14. Bagi kamu, wahai ateis, adakah kamu mempercayai kewujudan diri kamu sendiri...?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya..
      Setiap benda yang wujud boleh didemonstrasikan melalui ujian dalam pelbagai bentuk.
      Udara dan partikel atom wujud dan boleh dilihat di dalam makmal.

      Nombor wujud sebagai label dan kalau di uji ..kita akan mendapat keputusan yang sama .

      Kewujudan tuhan tak pernah di buktikan ..macam unicorn dan santa claus...mempercayai sesuatu Brenda yg take wujud adalh tidal rasional.

      Padam
    2. maaf .. roh tidak pernah dibuktikan wujud saya nak tanye kamu mcmmane kamu rasa kamu hidup ??

      Padam
  15. Awesome .. Respect your point of view .. Kat Malaysia mmg tak bebas so better moveout lah .. Their mind mmg sempit .. It's unfair ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yes. Ramai Yg dah move out from Malaysia because of this. No freedom of belief. Apostasy seen as a criminal act.

      Padam
  16. Bolehkah berikan email address mu supaya kita boleh contact dan jadi kawan?

    BalasPadam
  17. hahahaha ... actually .. atheists adalah kepuasan diri ... but i'm still muslim ... manusia perlukan spiritual .. yg buat article ni .. boleh sye tahu awak ni blaja jurusan ape ??

    BalasPadam
  18. you are brave and i wish you all the best in the future.

    BalasPadam
  19. Sedangkan al-Quran itu merupakan ayat-ayat Allah sendiri, yang diturunkan kepada nabi Muhammad S.A.W yang terpilih untuk menerima wahyu. Sebab apa Allah turunkan? Sebagai pentunjuk kepada manusia. Kenapa al-Quran perlu ditentang? Semua bukti yang jelas dah ada kat situ. Hidup ni cuma ujian kepada manusia dan sementara. Manusia sebagai khalifah di bumi yang sepatutnya mencari hidayah dan matlamat hidup untuk akhirat kelak. Ada sebab Allah ciptakan manusia di dunia ini selepas nabi Adam dikeluarkan dari syurga. Allah itu wujud. Bertaubatlah. Allah itu Maha Pengampun.

    BalasPadam
  20. Abang saya pun ateis
    ..tpi saya islam yg sbnr..bkn mcm org lain..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama seperti sy. abg atheis. sy islam. Kami berjumpa seperti biasa. Bila waktu solat, dia akan ingatkan sy untuk solat. Masa kecil2, solat sama2. Bila dh besar, sy sorang saje yg solat.

      Padam
  21. Athies Barat yang asalnya Kristian tidak dapat jawapan dari Bible .. Ajaran Kristian pula tak lengkap. Walau pun ada hujah mereka seakan hujah dalam agama Islam tetapi ia sangkut bila rujuk Bible. Bab mengapa doa mereka tak Tuhan tunaikan banyak menjadi sebab kristian jadi athies. Tapi kalau orang Melayu jadi athies memang pelik.... Mungkin dari kecil tak belajar agama.... kemudian malas cari kebenaran...
    Kalau Atheist barat jumpa Quran tentu Islam mereka itu... Orang Melayu.... bacalah terjemahan Quran dengan jujur.... tapi kalau sekadar tak mau terima arahan.. sebab takut nak tinggalkan hiburan, dan berfoya-foya anda takkan jumpa kebenaran... Kami tak rugi apa-apa... Tuhan pun tak peduli..... Akhirnya fikir ini... Allah kata dia tak perlu nak buktikan dia wujud sebab dia dah hantar utusannya untuk nyatakan bukti tu... Allah kata cukuplah diri kita sebagai bukti.... Maknanya kajilah diri anda dari , DNA..hingga segala-galanya...

    BalasPadam
  22. Mitos nabi ibrahim juga menjelaskan bahawa dia adalah seorg agnostik!

    BalasPadam
  23. Nabi Ibrahim a.s mencari Tuhan yang sebenarnya[ibrahim agnosticism]
    Pada masa Nabi Ibrahim, kebanyakan rakyat di Mesopotamia beragama politeisme iaitu menyembah lebih dari satu Tuhan. Dewa Bulan atau Sin merupakan salah satu berhala yang paling penting. Bintang, bulan dan matahari menjadi objek utama penyembahan dan kerananya, astronomi merupakan bidang yang sangat penting. Sewaktu kecil lagi nabi Ibrahim a.s. sering melihat ayahnya membuat patung-patung tersebut, lalu dia cuba mencari kebenaran agama yang dianuti oleh keluarganya itu.
    Dalam al-Quran Surah al-Anaam (ayat 76-78) menceritakan tentang pencariannya dengan kebenaran. Pada waktu malam yang gelap, beliau melihat sebuah bintang (bersinar-sinar), lalu ia berkata: "Inikah Tuhanku?" Kemudian apabila bintang itu terbenam, ia berkata pula: "Aku tidak suka kepada yang terbenam hilang". Kemudian apabila dilihatnya bulan terbit (menyinarkan cahayanya), dia berkata: "Inikah Tuhanku?" Maka setelah bulan itu terbenam, berkatalah dia: "Demi sesungguhnya, jika aku tidak diberikan petunjuk oleh Tuhanku, nescaya menjadilah aku dari kaum yang sesat". Kemudian apabila dia melihat matahari sedang terbit (menyinarkan cahayanya), berkatalah dia: "Inikah Tuhanku? Ini lebih besar". Setelah matahari terbenam, dia berkata pula: "Wahai kaumku, sesungguhnya aku berlepas diri (bersih) dari apa yang kamu sekutukan (Allah dengannya)". Inilah daya logik yang dianugerah kepada beliau dalam menolak agama penyembahan langit yang dipercayai kaumnya serta menerima tuhan yang sebenarnya.<---ini bermakna Ibrahim adalah seorang agnostic...

    BalasPadam
  24. Tuhan tu ape ek sbnrnya? Tuhantuhantu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kembali la ke pangkal jalan.. sungguh aku katakan.. bila hidup beragama nie, hidup terasa lebih bermakna.. walaupun aku hanya manusia biasa dan hina tetapi ada tuhan sebagai tempat aku untuk mengadu, merintih sedangkan manusia tak pedulikan aku.. itulah Allah...

      Padam
  25. Alam semester,sluruh makhluk allah yg cipta?allah cipta diri dia sndiri mcm mn ek?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuba awak kira no 1, 2, 3, 4,,,,,, sampai awak selesaikan kiraan no terakhir.. klau awak dpt kira sampai hbis sy join atheist. ..
      And onemorething number ni asal usul dri mna yer?..klau dari sainstis pun mcm mna diorg blh tahu bentuk no tu.. nilai no tu.. dari mana yer????

      Yg saya peliknya knpe setiap no di mulakan kiraan dgn no "1"......?????

      Aku menyeru sekalian golongan open minded yg tak belajar sains tpi memandai mandai tanya kewujudan tuhan ni... untuk jawab soalan aku

      Padam
    2. Cuba awak kira no 1, 2, 3, 4,,,,,, sampai awak selesaikan kiraan no terakhir.. klau awak dpt kira sampai hbis sy join atheist. ..
      And onemorething number ni asal usul dri mna yer?..klau dari sainstis pun mcm mna diorg blh tahu bentuk no tu.. nilai no tu.. dari mana yer????

      Yg saya peliknya knpe setiap no di mulakan kiraan dgn no "1"......?????

      Aku menyeru sekalian golongan open minded yg tak belajar sains tpi memandai mandai tanya kewujudan tuhan ni... untuk jawab soalan aku

      Padam
    3. Numbers are human construct to count what they see.Simple isn't it.Also what does the concept of infinity have to do with the discussion of whether or not there is god?Why do we start with one,because we never see nothing.Also zero exist,and most infinity count zero as a number.

      Padam
    4. BerpegangLah pada agama yg satu.. percayala tuhan itu ada.. tuhan tempat aku berharap keadilan sedangkan manusia akn pergi meninggalkan dunia... tetapi tuhan tetap wujud sampai bila2

      Padam
  26. Admin...aku ni peminat ko..cmne ek nk contact ko..aku pn athies n ada pengalaman nk dkongsikn berkaitan kasyaf mentalism,ilmu terminologi islam syariat,tarikat,makrifat n hakikat..aku mcm terkene n tersekat dlm belengu ideologi islam...lbh kurg conspirasy theory gk...

    BalasPadam
  27. Sy ada pengalaman berkaitan makhluk halus,dikasyaf n hal2 supernatural...sy jd mangsa konspirasi manusia yg mempunyai supernatural kononnya jin,iblis malaikat...sy detect makhluk tersebut adalah manusia sbb dorg pandai ckp dialek kelantan je...xpandai pn ckp loghat atau bahasa lain..damn...

    BalasPadam
  28. Adakah segala kecelaruan yg berlaku di kalangan makhluk adalah disebabkan oleh ketidaksempurnaan yg diciptakan tuhan atau sememangnya hanyalah suatu proses penambahbaikan atau pengunrangbaikan?tuhan ciptakan sesuatu yg kurang sempurna darinya akan menyebabkan kecelaruan di kalangan manusia yg percaya kpdnya sbg maha sempurna?Ini bermakna segala salah dan silap yg berlaku itu berpunca dr fitrah yg diciptakannya?tp tuhan yg maha sempurna tidak akan buat silap atau salahkan?Ada orang pernah menyalahkan tuhan yg menentukan takdir trhadap dirinya kerana dia percaya wujudnya tuhan...hahaha

    BalasPadam
  29. salam sejahtera bro...pemikiran yang bebas...saya suka..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hidup hy sekali,.. huhu enjoy le

      Padam
  30. No one can claim he/she is RIGHT.
    What most people arguing is about BELIEF.

    A Belief is a choice.
    A Muslim chose to believe in Islam;
    A Christian chose to believe in Christianity;
    Buddhist, Hindu, etc.;
    They are all believer of their believes.

    But look carefully Bro,

    Who believe in the unseen, establish prayer, and spend out of what We have provided for them, And who believe in what has been revealed to you, and what was revealed before you, and of the Hereafter they are certain. Those are upon guidance from their Lord, and it is those who are the successful. Indeed, those who disbelieve - it is all the same for them whether you warn them or do not warn them - they will not believe.

    --- even after being translated,
    I never believe those words are human made.

    It's for you to choose, Bro. ... ... ... ... ... Good luck in your long journey! Bye bye.

    BalasPadam
  31. takpelah..nak tunggu kebenaran..tunggu je hari kiamat nanti ye..baru kita tau siapa yang benar.

    BalasPadam
  32. Bukti! bukti! bukti! skrg buktikan tok kau ada tok dia sendri! Kalau tok kepada tok kau tu monyet sekalipun, dia takkan dapat membuktikan pd kau dan bapakkau.
    Saintis seluruh dunia menjumpai apa yg tertulis dlm quran mahupun bible (bagi org kristen)skrg sdgkan benda tu dah tertulis lama ribuan tahun dulu. Laut terbelah, bulan terbelah, piramid masih belum terungkai,dua laut tak bercantum, astronomi yg misteri dll.
    Satu soalan...brp tesis kau buat? Brp gulung degree ko ada? Ko buat doktorate bidang apa?

    BalasPadam
  33. wow .. i din't know that there are malay atheist in our country . i thought all malay are muslim , my bad :) . btw i'm a chinese atheist and i'm a owner of a chinese atheism forum with around 7000+ member , good to know that there are malays who doubt the existence of god

    BalasPadam
  34. Saya ada kawan atheis melayu (asal Islam) pernah brainwash saya pasal kewujudan Tuhan,kenapa Nabi saw mati walaupun kekasih Allah, neraka tu apa syurga tu apa.. Jadi dia bg sy bukti saintifik, mula2 saya tertarik tp saya jadi macam x best bila dia x menjawab persoalan saya..
    Tp saya pernah disamping dia masa dia nazak. Tersangat seksa.. Barulah dia sebut nama Tuhan (Allah) yg dia tolak dulu.."Ya Allah, kenapa aku jadi macam ni Ya Allah..Ya Allah kenapa kau seksa aku Ya Allah, Ya Allah apa salah aku..Ya Allah panasnya badan aku".. Jenazah beliau tersangat busuk, buih keluar dekat telinga, hidung, mulut, Mata.meninggal umur 25 tp mayat nampak tua berkedut.
    Cuma saya boleh katakan, walaupun x nampak Tuhan, yakin Tuhan tu ada.. Sebab anda akan sendiri akan meludah kelangit kena muka sendiri utk sebut nama Tuhan masa anda dalam susah..kalau x mampu cari kewujudan Tuhan, cari siapa diri sendiri, sebab sy tau keegoan atheis macam mana. Gunakan segala ilmu yg ada utk cari siapa diri, sekiranya x jumpa, bunuh diri anda mcm mana anda bunuh Tuhan dalam hati anda..itupun kalau anda berani..cuma atheis dah jumpa jawapan tentang Tuhan tp hati kasih mengejar keseronokkan sementara.sebabnya kalau anda kata manusia jadi dengan sendiri, mesti anda mampu buatkan diri anda hidup selamanya..sy x mintak anda buktikan pada saya / org yg berpegang pada agama, tp buktikan pada Tuhan yg anda tolak. Sekiranya x mampu sy sangat berharap anda kembali kepangkuan kami..

    BalasPadam
  35. Saya ada kawan atheis melayu (asal Kristian) pernah brainwash saya pasal kewujudan Tuhan,kenapa Jesus mati walaupun son of god, neraka tu apa syurga tu apa.. Jadi dia bg sy bukti saintifik, mula2 saya tertarik tp saya jadi macam x best bila dia x menjawab persoalan saya..
    Tp saya pernah disamping dia masa dia nazak. Tersangat seksa.. Barulah dia sebut nama Tuhan (Jesus n God) yg dia tolak dulu.."oh God, kenapa aku jadi macam ni oh god..oh god kenapa kau seksa aku oh god, oh jesus apa salah aku..oh god panasnya badan aku".. Jenazah beliau tersangat busuk, buih keluar dekat telinga, hidung, mulut, Mata.meninggal umur 25 tp mayat nampak tua berkedut.
    Cuma saya boleh katakan, walaupun x nampak Tuhan, yakin Tuhan tu ada.. Sebab anda akan sendiri akan meludah kelangit kena muka sendiri utk sebut nama Tuhan masa anda dalam susah..kalau x mampu cari kewujudan Tuhan, cari siapa diri sendiri, sebab sy tau keegoan atheis macam mana. Gunakan segala ilmu yg ada utk cari siapa diri, sekiranya x jumpa, bunuh diri anda mcm mana anda bunuh Tuhan dalam hati anda..itupun kalau anda berani..cuma atheis dah jumpa jawapan tentang Tuhan tp hati kasih mengejar keseronokkan sementara.sebabnya kalau anda kata manusia jadi dengan sendiri, mesti anda mampu buatkan diri anda hidup selamanya..sy x mintak anda buktikan pada saya / org yg berpegang pada agama, tp buktikan pada Tuhan yg anda tolak. Sekiranya x mampu sy sangat berharap anda kembali kepangkuan kami..

    BalasPadam
  36. Saya ada kawan atheis melayu (asal Hindu) pernah brainwash saya pasal kewujudan Tuhan,kenapa Hinduism ramai tuhan, Bhagavad Gita tu apa veda tu apa.. Jadi dia bg sy bukti saintifik, mula2 saya tertarik tp saya jadi macam x best bila dia x menjawab persoalan saya..
    Tp saya pernah disamping dia masa dia nazak. Tersangat seksa.. Barulah dia sebut nama Tuhan (Vishnu, shiva, laksmi dan lain2) yg dia tolak dulu.."oh Durga, kenapa aku jadi macam ni oh Durga..oh Brahma kenapa kau seksa aku oh Brahma, oh saraswati apa salah aku..oh saraswati panasnya badan aku".. Jenazah beliau tersangat busuk, buih keluar dekat telinga, hidung, mulut, Mata.meninggal umur 25 tp mayat nampak tua berkedut.
    Cuma saya boleh katakan, walaupun x nampak Tuhan2 Hindu, yakin Tuhan Hindu tu ada.. Sebab anda akan sendiri akan meludah kelangit kena muka sendiri utk sebut nama Tuhan masa anda dalam susah..kalau x mampu cari kewujudan Tuhan, cari siapa diri sendiri, sebab sy tau keegoan atheis macam mana. Gunakan segala ilmu yg ada utk cari siapa diri, sekiranya x jumpa, bunuh diri anda mcm mana anda bunuh Tuhan dalam hati anda..itupun kalau anda berani..cuma atheis dah jumpa jawapan tentang Tuhan tp hati kasih mengejar keseronokkan sementara.sebabnya kalau anda kata manusia jadi dengan sendiri, mesti anda mampu buatkan diri anda hidup selamanya..sy x mintak anda buktikan pada saya / org yg berpegang pada agama, tp buktikan pada Tuhan yg anda tolak. Sekiranya x mampu sy sangat berharap anda kembali kepangkuan kami..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Same story dah berkurun2.. ermmm sama mcm AQ yg dok ulang2 sampai mengugut2... idealogi khalifah yg suka berperang dan menyimpan hamba...

      Padam
    2. Kalau anda seorang yg bijak, anda akan bersikap seperti prof maurice, dr. Tejasen, Mr. Jacques Costeau, Dr. Yoshiro kawaoka, dr. gary miller. Mencari, mengkaji & berfikir secara rasional (nampak sgt ateis meleis x rasional dan agak dungu). Bkn aku suh korang beragama tetapi jgn jd hipokrit. Hanya dengar2 je cerita berperang dan hamba. Apa semua ateis berfikiran kolot mcm korang ke? Kalau nak tahu psl AlQuran, kalau prejudis dgn ulama meleis...korang tanya la dgn saintis2 di atas. Ateis mahu keadilan tetapi cakap2, pemikiran pun x adil, gile ape???

      Padam
  37. Utk golongan Atheist, Senang jer nak tahu kewujudan Tuhan. Untuk cara yang terbaik, berbicaralah dengan Tuhan, contoh caranya adalah seperti berikut " Ya Zat Tuhan yang bernama Allah, tunjukkanlah kepada diriku kebesaran mu, sesungguhnya aku masih dalam pencarian. Dan kalu anda dah hebat sangat dengan Atheism, maka cabar saja Tuhan, dan anda akan dapat jawapannya.Segala kemungkinan yg timbul maka anda haruslah menerimanya dengan jiwa yang tenang.Kerana Tuhan itu Maha Mendengar, Maha Melihat, Maha Mengetahui, Maha Berkata-kata, Maha Berkuasa, Maha Berkehendak dan Maha Hidup.Semoga anda beroleh hidayah petunjuk.

    BalasPadam
    Balasan
    1. masa aku masih mencari dulu, aku pernah cabar tuhan panah aku dengan petir tengah2 hujan ribut

      Padam
    2. maha melihat, if someone being raped he just watching it, unlike me,human, segera bantu the victim, tak sanggup melihat saja. Siapa lebih berkemanusiaan?

      Padam
    3. Salah satu sifat ketuhanan adalah maha melihat.tujuan kehidupan adalah untuk apa sebenarnya.segalanya adalah jelas.dunia dijadikan adalah untuk diuji semata2 kerana sebelum roh tuan dimasukkan kedalam jasad, tuan telahpun berikrar dihadapan Tuhan.jasad akan mati tetapi roh tetap akan hidup menunggu hari pembalasan. Setiap diri akan dihisab walaupun sebesar zarah kebaikan atau keburukan. Oleh itu jangan sia2kan hidup yg sementara ini kerana ianya adalah ladang utk akhirat. Sy cuma menyampaikan sahaja tetapi hidayah tetap Milik Tuhan yg Maha Esa.

      Padam
    4. Rass lawak la engko

      Padam
  38. Semoga yang Maha Mendengar dan Maha Berkuasa Qabulkan permintaan anda.amenn.

    BalasPadam
  39. If you believe in god just be a deist..
    Hahhah..

    BalasPadam
  40. Sorry to say AQ itu adalah ciptaan mohd berdasarkan penceritaan2 terdahulu... beliau pandai berniaga jd beliau mesti otak mcm org berniaga... beliau pengembala.. jd beliau mesti selalu berfikir sementara menanti kambing meragut.

    Jika perhatikan byk ayat2 AQ terbit mengikut situasi semasa... ada juga ayat yg dialog...

    Byk juga ayat yg turun semata2 utk bolehkan beliau buat sesuatu lain drpd org lain contohnya berkawin lebih 4...

    X ubah sama shj mcm org yg gunakan agama utk sex semata2... amik contoh ayah pin... maybe ramai muslim akan marah dgn kata2 sy ini tp ini lah yg berlaku dlm golongan ayah pin.. mereka mengakui kerasulan ayah pin.. sama juga mcm golongan2 lain.

    Ini semua adalah hanya idelogi buatan yg hanya utk mengubah manusia menjadi lebih baik, membela golongan bawahan... tp bila semakin lama kekuasaan menjadi tuhan rasul2 ini. Maka peperangan pun berlaku... mula2 sbgai pembelaan tentangan tp lama2 jadi kemaruk berperang bila geng dah makin besar... sama shj manusia ni dari dulu hingga kini...

    AQ pun bukan 100% benar dah sebab AQ dibukukan mengikut sesedap rasa si penulis semata2 nak memenuhi nafsu sendiri.

    BalasPadam
  41. Setiap org tak sama tahap kerohanian dan jasmani.

    Ada yg kuat rohani.. ada yg lemah. Yg lemah akan mencari tuhan utk tmpt mengadu... yg kuat tidak perlukan tmpt mengadu...

    Begitu ramai penganut agama yg menyalahkan tuhan bila x dpt apa yg diidamkan. Insan yg kuat akan berusaha dan komited dgn cara hidup dan apa yg mereka usahakan.

    Saya x pasti islam itu satu agama atau idealogi yg terlalu fanatik... perlukah kita mengikut cara arab? Dan bisa melahirkan golongan2 fanatik yg bisa membunuhan sesuka hati atas dasar agama?

    Cuba anda kaji semula acara korban itu tiru dr agama mana... haji itu tiru agama mana? Henti2 kanlah puja kiub batu itu..

    Byk nak cerita tp nanti ramai pula mukmin fanatik yg akan tersentak... sbb perjalanan ini semestinya cukup asing buat mereka....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu ideologi kau la hamba Allah. Kenapa kamu nak pertikai ajaran2 islam, Al Quran dsbnya. Kau nak jadi ateis...jadilah, tak perlu nak burukkan agama lain. Aku ni frithinker gak tapi otak n minda aku tak seteruk kau. Beragama atau tak tu bukan masalahnya, kutuk2, caci2 maki tu menunjukkan tahap seseorang.

      Padam
  42. Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu mengeluarkan dari sulbi (tulang belakang) anak cucu Adam keturunan mereka dan Allah mengambil kesaksiaan terhadap roh mereka (seraya berfirman) ,
    "Bukankah aku ini Tuhanmu?"
    Mereka menjawab
    "Betul (Engkau Tuhan kami), kami bersaksi". (Kami lakukan yang demikian itu) agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan, " Sesungguhnya ketika itu kami lengah terhadap ini"
    ( Al-A'raf ayat 172)

    Dunia hanya ujian Bro. Berkata-kata lah dengan yang Maha Mendengar kerana Dialah yang Maha Mengetahui di atas apa yang kamu cari. Sifat KekuasaanNya adalah Meliputi Seluruh Alam Nyata Mahupun Alam Ghaib. Semoga anda diberi Hidayah Petunjuk oleh Zat Yang Maha Berkuasa, Maha Berkehendak, Maha Mengetahui, Maha Hidup, Maha Mendengar, Maha Melihat dan Maha Berkata2. Allah itu Ghaib dari Pandangan Mata jasad/ruh.

    Dan tatkala Musa datang untuk (munajat dengan Kami) pada waktu yang telah Kami tentukan dan Tuhan telah berfirman (langsung) kepadanya, berkatalah Musa: "Ya Tuhanku, nampakkanlah (diri Engkau) kepadaku agar aku dapat melihat kepada Engkau". Tuhan berfirman: "Kamu sekali-kali tidak sanggup melihat-Ku, tapi lihatlah ke bukit itu, maka jika ia tetap di tempatnya (sebagai sediakala) niscaya kamu dapat melihat-Ku". Tatkala Tuhannya menampakkan diri kepada gunung itu, dijadikannya gunung itu hancur luluh dan Musa pun jatuh pingsan. Maka setelah Musa sadar kembali, dia berkata: "Maha Suci Engkau, aku bertaubat kepada Engkau dan aku orang yang pertama-tama beriman". (7: 143)

    BalasPadam
  43. https://www.youtube.com/watch?v=fgL9cm6Pv5A

    BalasPadam
  44. https://www.youtube.com/watch?v=V_7VUwSc_JY

    BalasPadam
  45. https://www.youtube.com/watch?v=XEcocSZnk1g

    BalasPadam
  46. Di sebuah sekolah, seorg guru mengajar muridnya. Guru mula mengajar dan berhujah pd anak muridnya "jika Tuhan menciptakan segala2nya di dunia ini maka Tuhan juga menciptakan kejahatan!".
    Dr ramai murid yg asyik mendgr bangun seorg murid lelaki bertanya pd gurunya. "cikgu, adkh rs sejuk itu ujud?".
    "itu soalan yg bodoh, sudah tentu ada" jwb guru itu.
    Murid itu mmbls "salah cikgu, sejuk itu tiada. Ia hnya dirasai kerana tiada kepanasan!". Saya mahu tanya lg "adakah gelap itu ujud?".
    "sudah tentu ada!" bls guru itu yg mula berang.
    "salah cikgu. Gelap itu tidak ujud. Ia hanya terjadi sebab tiada cahaya!" jawapan murid mendiamkan guru itu.
    Lalu murid itu memyambung hujjahnya, "Sebenarnya Tuhan tidak menciptakan kejahatan ttpi kejahatan itu ujud kerana tiada Tuhan di hati manusia!!!".
    Siapakah murid ini?
    Murid itu adalah pakar fizik kuantum relatif masa...Albert Einstein yg mengatakan penemuan Galileo, Descartes dan Newton tak sesuai. Relativiti masa telah sebelumnya ditemui oleh Al-Kindi, dibenarkannya.
    Allah bertanya: 'Berapa tahunkah lamanya kamu tinggal di bumi?' Mereka menjawab: 'Kami tinggal (di bumi) sehari atau setengah hari, maka tanyakanlah kepada orang-orang yang menghitung.' Allah berfirman: 'Kamu tidak tinggal (di bumi) melainkan sebentar saja, kalau kamu sesungguhnya mengetahui'." (QS: 23:122-114)
    Dalam sebuah tulisan, Einstein mengakui kebenaran Alquran. “Alquran bukanlah buku seperti aljabar atau geometri. Namun, Alquran adalah kumpulan aturan yang menuntun umat manusia ke jalan yang benar. Jalan yang tak dapat ditolak para filosof besar,” ungkap Einstein. Wallahualam...
    Soalan saya, siapakah anda berbanding einstein, schumann, yves costeau, tajesen, ir. Fatimah dll, yg pasti mereka membenarkan al quran, menyambung penemuan2 ibnu sinna, al farabi, al biruni, kwarizmi dll

    BalasPadam
    Balasan
    1. budak sekolah dalam cerita diatas mungkin tidak mengetahui bahawa ilmu yg dipelopori oleh cendiakawan islam itu adalah asalnya dari tamadun greek yg mana ilmuan mereka tidak begitu menerima keujudan tuhan.

      Padam
    2. Pada pendapat saya, ketiadaan haba/kepanasan adalah penjelasan bagi sejuk. ketiadaan cahaya adalah penjelasan bagi kegelapan. Konsepnya sama sahaja seperti "paraphrase", menggunakan perkataan yg lebih mudah berbanding ayat panjang yang kompleks. Maka, sejuk dan ketiadaan haba dua2 wujud. Begitu juga ketiadaan cahaya dan kegelapan.

      Padam
    3. Ilmuan Islam mendapat Ilmu daripada AlQuran..

      Padam
  47. Saya seorang etheist sebelum ini saya beragama islam tetapi banyak hal yang membuat saya ragu tentang islam dalam islam membunuh itu dosa besar dan tiada paksaan dalam islam, hukum bagi orang murtad hukum dia adalah bunuh sedang kan islam tidak menggalak kan kita membunuh dan tiada paksaan untuk tentu kan agama mana yang kita pilih, mengenai solat, kenapa msti mnggunakan bahasa arab adakah kita bersolat dengan mengguna kan bahasa arab baru tuhan menerima solat dan doa kita? Apakah tuhan itu hanya faham dalam 1 bahasa sahaja?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dulu anda islam tapi tidak mendalami dan tidak memahami Ajaran Islam sebab itu anda jadi ragu.. Iblis telah berjaya menyesatkan anda..
      MEMBUNUH dan HUKUMAN BUNUH adalah dua perkara yang berbeza..
      Dalam solat wajib berbahasa arab sudah memang itu syariatnya.. berdoa diluar solat x kisah lah bahasa apa pun kerana ALLAH MAHA MENGETAHUI..

      Padam
  48. Hye..i'm malaysian. i'm atheist. This label is just for consciousness raising. For my self, i love to be considered freethinker..or humanist..glad to know there is outspoken atheist in malaysia.

    Here's an article that i want to share with you all.
    http://www.majalahsains.com/kepercayaan-dan-ilusi-ilmu-musuh-utama-sains/

    BalasPadam
  49. Khusus untuk golongan Atheis,
    Aku amat bersimpati diatas kekecewaan saudara dengan Allah yang saudara kenali sebelum ini bersifat mati, bersembunyi, tidak peduli alias 'tiada'.

    JANGANLAH BERPUTUS ASA, CARI DAN KENALILAH TUHAN YANG BAIK, HIDUP DAN BERKUASA.

    BalasPadam
  50. Islam itu agama yang benar wahai sahabat,sesungguhnya dirimu telah digelapi oleh syaitan,bertaubatlah sebelum kamu mati

    BalasPadam
  51. You're not alone

    BalasPadam
  52. YA ALLAH tak sangka ramainya yang tersesat disini..semoga hidayah itu milik kita semua..Amin..

    BalasPadam
  53. Terlalu banyak ayat2 kuran yg diturunkan khas utk menyenangkan Nabi Muhamad seperti mengahwini isteri anak angkatnya dan satu2nya nama sahabat nabi yg disebut dalam Quran "Zaid". Scandal melakukan hubungan sex dengan Mary the Copt, hamba Habsah http://quranx.com/Hadith/Bukhari/ByIndex/USC-MSA/Volume-3/Book-43/Hadith-648/. dan banyak lagi persoalan

    BalasPadam
  54. salut, kehidupan ateis di malaysia tampaknya sangat menyulitkan. Saya bangga dengan anda.
    salam dari ateis indonesia.

    BalasPadam
  55. Jika tuhan ujud, ada berapa banyak tuhan? Satu, dua, tiga, …?

    Jika tuhan hanya satu, kenapa ada banyak agama?

    Agama mana paling benar?

    Ambil andaian agama Islam paling benar! Dalam dunia ini sekitar 20% manusia adalah Islam dan 80% bukan Islam. Mereka yang 80% itu bukan Islam kerana mereka dilahirkan bukan Islam. Adilkah 80% itu dibakar dalam neraka di akhirat kelak hanya kerana mereka tidak lahir sebagai Islam?

    BalasPadam
  56. cuba tnya diri tuan.. Mengapa wujudnya perkataan agama? Bilakah wujudnya perkataan agama? dan Atas dasar apakah wujudnya perkataan agama? selamat mencari..

    BalasPadam