Ahad, 25 Ogos 2013

Sebagai Atheist Anda Perlu Berlaku Adil! -nasihat dari Basri.

Kadang-kala malas nak layan soalan golongan agama ini. Soalan mereka menunjukkan betapa tersekat dan terkurungnya minda mereka dalam kepercayaan sendiri. Kita boleh membantu mereka jika mereka mahu keluar dari perangkap maut tersebut. Tetapi jika mereka sendiri tidak mahu keluar, itu adalah pilihan mereka. Namun yang menjengkelkan, boleh pula mereka menghulur tangan untuk menarik kita masuk ke dalam perangkap bersama-sama mereka.

Bagi soalan di bawah, saya beri jawapan dalam bentuk poin-point ringkas bagi memudahkan mereka memahami jawapan saya.

Soalan:
Jawapan:

1-Kematian memang topik hangat golongan anda. Setup sistem agama/keyakinan anda 90% tentang kematian seolah-olah hidup hanya untuk mati.

2-Tiada beza kematian saya dan anda. Sama-sama meninggalkan jasad yang kosong. Namun yang berbezanya anda mati dengan membawa harapan yg kosong dan sia-sia. Impian anda ingin mencicip dara bidadari disyurga punah sebaik sahaja anda menghembus nafas terakhir.

3.1-Sebagai atheist saya perlu berlaku adil menghentam semua agama?
Statement yang lucu dan pathetic. Jika dibuat survey mengenai agama yang dikaitkan dengan keganasan dunia hari ini, sudah pasti agama anda mendapat no.1! Mungkin bukan di Malaysia, tetapi itulah realiti worldwide! Kerana itu saya banyak bercerita mengenai agama anda. Dan maaf saya tidak dapat ikut nasihat anda supaya saya menghentam semua agama. Saya bukan pembenci agama. Saya cuma mahu membuka minda pelawat-pelawat blog ini dari dogma agama. Nampak serupa tapi berbeza.

3.2-Saya diupah untuk agenda tertentu?
Sememangnya golongan anda golongan yang paranoid dan suka berillusi. Saya menulis kerana diri sendiri dan dari situlah datang semangat, idea dan keikhlasan dalam memberi pendapat.


4- Saya menyuntik keraguan tentang ketuhanan dalam hati umat Islam dan syaitan membantu saya menjadikan mereka was-was? Er.. stop! stop! Mereka yang was-was tapi saya dan syaitan yang disalahkan? Ewaaah! Sebab tu pemikiran anda tak dapat berkembang seperti katak dibawah tempurung yg tersekat bawah pokok mati yang ditimbus runtuhan tanah. Keraguan membuatkan kita bergerak mencari fakta dan kebenaran. Keraguanlah yang mendorong manusia membina teknologi dan mengkaji setiap inci alam semesta semampu dan sejauh yang mungkin. Mereka yang takut untuk menyoal dan terima bulat-bulat ajaran yang diwarisi dari nenek moyang mereka adalah manusia yang paling rendah nilainya kerana meletakkan kemampuan intelektual mereka ke tahap paling rendah.

5-Penemuan itu bukan dalam Sains malah ia hanya spekulasi sebahagian kecil penyelidik Christian. Banyak penemuan tamadun lama mempunyai penjelasan yang berbeza mengikut Saintis-saintis yg mengkajinya. Banyakkan belajar dan melihat sesuatu kajian dari pelbagai sudut. Jangan pilih yg mana kita percaya sahaja.

6-Berkata 'saya berdoa untuk anda wahai atheist', sama seperti menabur pelbagai daging haiwan atas kepala seorang vegetarian. Ianya tidak bermoral dan sekadar untuk menunjuk anda kononnya bagus dan mulia.

Yup, have a nice day juga buat anda.

.

11 ulasan:

  1. Basri nak cuba tiru gaya penulisan awak la.. Kononnya nak bersopan dan nampak bijak, tapi sebenarnya otak kosong.. Lawak la tengok orang xda otak nak berlagak pandai..

    BalasPadam
  2. 1-Kematian topik utama?hidup hanya utk mati?Kalau mcm ni baik saja duduk di pondok dan beribadat 24 sampai mati kalau ini saja matlamat kami. Dalam azan 5 kali sehari juga diseru utk mencapai kejayaan. Nabi juga menggalakkan umatnya mencari ilmu dan maju didunia. Agama adalah sbg pembimbing dlm kehidupan didunia. Mungkin org yg xcukup ilmu atau akal saja menggaggap matlamat kami hanya mati.

    2-Saudara nampak yakin dgn statement harapan kami sia2. Xpala hak masing2 tp sy tetap dgn keimanan sy.

    3.1-Islam agama pengganas no 1? Survey dr worldwide? Bgaimana pula dgn penyembelihan beribu-ribu umat islam oleh Junta Myanmar secara kejam,Pembantaian oleh puak serb kpd islam bosnia, Kashmir malah zionis yg membunuh berabad lamanya.Apa komen anda.Jgn hanya melihat sedikit puak islam dari Taliban atau alQaeda yg dituduh dlm kejadian 11 september yg belum dpt dibuktikan. nampaknya anda hanya melihat survey yg dipelopori media barat ataupun hanya tonton CNN.
    3.2-Aiyaa kan sy dah buat tanda kurungan bahawa sy xtuduh anda dari illuminati,phm abis2 taw. Lagipun sy kan dh minta maaf kalau sy silap..huhu..anyway lucu memey bergambar tu..kuikui

    4- Pemikiran kami xberkembang? bwh tempurung?Nampaknya anda cuba menafikan kemajuan umat islam dgn mengagungkan kaum barat. Sila kaji balik sejarah tentang ilmuan islam dahulu dan skrg. kemajuan xmelambangkan ketamadunan umat. Nampaknya anda sgt2 mendewakan Prof Stephen Hawking saintis atheist yg bercita2 utk menjelajah masa(haha). Ataupun Charles Darwin yg mengatakan keturunan manusia dari beruk (saudara mengaku ka berasal dari beruk). Teori manusia dan kehidupan alam berasal dri satu letupan big bang?no komen.

    Sir Francis~ sedikit pengetahuan tentang sains menjadikan kamu atheist, pengetahuan mendalam tentang sains menjadikan kamu percayakan tuhan.

    5- Hanya penyelidik kristian, ahli arkeologi Ron Wyatt dan David Fasold hanya penyelidik biasa? Bgaimana pula dgn Dr Robert Ballard, Maurice Bucaille, Jacques Yves Costeau.xtahu la plak kalau mereka2 ni cuma org biasa..emmm

    Arnoud Van Doorn ahli parliment Belanda producer filem yg menghina Muhammad juga memeluk islam lepas mengkaji islam dengan mendalam.

    6.emmm...^_^

    Apapun salam dari sy dan nice to meet you walau hanya dlm blog. tcare :)

    -basriJB-

    BalasPadam
  3. Di Myanmar ianya adalah konflik etnik, bukannya agama. Butthurt dari luar Myanmar yg hanya mendengar berita dari sebelah pihak tambahan pula gambar yg tiada kaitan dgn Myanmar juga diputarbelitkan supaya kelihatan seperti umat Islam sedang ditindas walhal rejim kuku besi menindas semua rakyat Myanmar termasuklah yg beragama Buddha. Pernah terdetik tak kenapa rejim tentera tidak mencederakan warga asal Myanmar Muslim? Hanya Rohinya sahaja? tolong jangan putar belit

    BalasPadam
  4. Basri ni main petik jer nama scientist. Kebanyakkan scientis kristian plak tu. Scientist kristian tiada tempat dalam Sains kerana teori mereka semua berat sebelah.

    Penemuan Rott Wyatt kan dah diistihar satu penipuan. Fasold yang pernah bekerja dgn Rott watt pun sering kali memberi pencanggahan pendapat mengenai penemuan bahtera noh.

    Yg lain pun sama. Teori mereka tidak tepat dan meragukan. Aku tau sebab aku penyelidik dalam kajian science creationism.

    Tapi memang memalukanla si basri ni ambil penemuan org kristian. Tak malu ke ambil finding agama lain?

    BalasPadam
  5. @Basri.
    Saya tak cakap topik utama. Saya cakap topik hangat. HEHE. Kematian adalah topik hangat dalam agama anda..
    Ibadat dlm definasi anda adalah semua aktiviti samada kerja, belajar, dan main boleh jadi ibadah. Andai ibadah dlm Islam hanya duduk dan beribadat, tentu ada puak-puak kamu yg duduk dan beribadat 24 jam menunggu mati.

    Keganasan muslim sesama sendiri di negara timur tengah, keganasan taliban terhadap umat islam sendiri dan org luar,konflik India mumbai, Laskar jihad indonesia, pelbagai serangan di Amerika dan banyak lagi. Benda ni tak perlu rujukan. Terlalu banyak contoh, tetapi ramai buat-buat tak nampak. Tapi bila orang mengata Islam agama keganasan, cepat2 tak mengaku dan terus salahkan propaganda amerika. Buka mata buka minda dan jgn prajudis. Baru boleh tahu kelemahan diri!

    Pasal scientist tu malas nak komen. Dari jawapan anda menunjukkan anda bukan pengikut aliran sains yg mainstream. Anda hanya pengikut saintist creationist kristian yg mendakwa bumi berusia 6000 tahun mengikut kajian umur nabi adam hingga Isa dan hingga zaman sekarang. Padahal usia bumi berdasarkan kajian saintifik adalah 4.5 billion tahun!

    Lain-lain Chal rita n Xmuslimcanada dah sentuh (thanks guys).

    BalasPadam
  6. seringkali melihat sesetengah orang ber'agama' menganggap mereka yang tidak ber'agama' sebagai bodoh dan bermacam-macam label lagi.

    saya bukan athiest. tapi saya respek dengan sifat curious dalam diri seorang athiest.

    BalasPadam
  7. Terima kasih Mecha_Praline. Moga ramai lagi yg akan melihat kehidupan dari skop yg lebih luas dan terbuka :)

    BalasPadam
  8. tumpang promote yer bro ...jangan marah yer...lagipun ni pun puak lu jugak.saja nak tengok kemen ko plak...hahahha..kira cem provoke juga lah...
    https://plus.google.com/100324396643647779223/posts/Ybax9XJb9xj?cfem=1

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kamu ni memang suka menunjukkan kebodohan kamu...

      Padam
  9. aku sebenarnya nak tahu, dalam diri orang islam atau mana2 agama (lagi2 dari abrahamic god), pernah tak diorang terpikir, dari mana tuhan wujud? dikabarkan, tuhan cipta manusia, tapi siapa cipta tuhan? kitab seperti quran dan injil tulis begamaina tuhan cipta manusia, tetapi bagaimana tuhan wujud? tuhan wujud camtu je ke? dia takde asal usul? soalan2 dan curiosity begini yg buat aku mengkaji agama (islam, christianity, judaism dan buddhism). walaupun soalan begini lahir sejak kecil, tapi masa aku kecil aku takut nak kaji kerana dogma agama begitu kuat. tapi bila besar, aku challenge diri aku (dgn harapan nk jadi makin alim). tapi aku tak boleh tipu diri sendiri. aku mula rasa yg agama doesnt make sense. dan bila aku sedar, agama ini omong kosong, cerita dongeng, aku jadi lagi appreciate kehidupan, alam dan haiwan disekeliling aku. bagi aku, utk penganut agama islam (aku nyatakan agama islam sbb ia agama majoriti di malaysia), buka minda dan jangan takut utk mengkaji. byk sumber2 diluar sana yg kita boleh cari. buat perbandingan tentang kewujudan manusia, haiwan dan alam sekeliling. buat perbandingan dari kitab2 agama dan buku2 seperti Origion of Species (charles darwin), greatest show on earth (richard dawkins), cosmos (carl sagan) dan lain-lain. jgn takut kalu terpesong, kerana semua itu sudar takdir ilahi..(yg part takdir tu aku sakarstik. harap faham)

    BalasPadam
  10. Setuju m&m. Campakkan diri dalam pemikiran kita luar dari limit biasa, maka kita akan jumpa perkara yg luar biasa.

    BalasPadam