Sabtu, 3 Ogos 2013

Aku bukan nak jadi hero..


Bukannya aku mahu berbalah atau menjadi hero golongan Melayu yang telah ******.

Apa yang aku tulis di sini hanya cebisan fikiran aku yang amat mikro berbanding alam semesta. Bukan tujuan aku menikam keyakinanmu yang seliat kulit buaya, merobek mimpi asyikmu bersama bidadari syurga, atau meperlekehkan ajaran yang berusia lebih 1400 tahun yang lalu.

Aku cuma ingin menyalakan sedikit unggun pemikiran bangsa aku yang telah lama tertutup dan terbius dengan dogma agama .

Aku nyalakan bukan dengan api perbalahan. 

Aku nyalakan ia dengan api keraguan dan perasaan ingin tahu

Dua jenis api inilah yang telah menjadikan manusia hidupan paling cemerlang di dunia, mampu mencipta bangunan setinggi langit, mampu mencipta roket, mampu mencinta tamadun, mampu mencipta moral dan undang-undang sendiri berbanding spesis-spesis yang lain.

Pesanku, 
Nyalakan api keraguan hingga nampak kebenaran itu sebenarnya mempunyai banyak pintu.
Nyalakan api perasaan ingin tahu sehingga merdeka dari fatamorgana mimpi-mimpi yang palsu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan