Rabu, 14 Ogos 2013

Cikgu Tiada Otak!

Ada seorang guru baru bertugas di sebuah sekolah swasta. Dia adalah seorang Atheist. Selepas waktu sekolah, datang seorang pelajar berjumpa guru tersebut.

Pelajar: Cikgu, boleh terangkan secara ringkas kenapa cikgu menjadi Atheist?
Guru: Sudah tentu.

Guru tersebut mengosongkan mejanya dan meletakkan sebatang pen di atas meja tersebut.

Guru : Kamu nampak tak pen ni?
Pelajar : Nampak cikgu.
Guru : Pen ada kan.
Pelajar : Ada cikgu.

Secara senyap-senyap guru tadi memasukkan pen tersebut ke dalam poketnya, kemudian bertanya lagi..

Guru : Sekarang kamu nampak tak pen?
Pelajar : Tak nampak cikgu.
Guru : Pen ada tak?
Pelajar : Tiada cikgu.

Guru : Ok sekarang, kamu nampak tuhan tak?
Pelajar : Tak nampak cikgu.
Guru : Tuhan ada tak?
Pelajar : Er.. Tiada cikgu.

"Sebab itulah saya menjadi Atheist" jelas guru itu tadi. Pelajar tersebut berfikir sejenak dan dia pun bertanya kepada gurunya:

Pelajar: Cikgu ada otak tak?
Guru: Ada
Pelajar: Tetapi saya tak nampak pun otak cikgu. Maka cikgu tiada otak!

Pelajar tersebut tersenyum sinis seolah-olah telah berjaya mengalahkan logik gurunya itu.

"Saya ada otak" jawab guru itu sekali lagi.

Dia mengeluarkan beberapa keping salinan fMRI (scanner otak), CT scan, dan PET brain scan miliknya dari laci meja tulis.


Guru: Nah, ini adalah bukti saya mempunyai otak. Sekarang berikan saya bukti yang jelas, kukuh, dan konkrit sama seperti salinan-salinan ini bahawa tuhan itu wujud!

Pelajar: Er.... Takpelah cikgu. Maafkan saya. Saya kena pulang dulu untuk menolong mak saya masak. Bye! (sambil tergesa-gesa beredar dari situ)

.

17 ulasan:

  1. Hahahaha. Pelik yang dulunya aku tak pernah terfikir pun tentang hujah yang cikgu ni boleh gunakan untuk buktikan kewujudan otaknya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. atleast otak itu kita tahu ada. kita tahu rupanya macam mana. warna apa. bentuk macam mana. atheist kebanyakkan "beriman" bende yang ada depan mata. Dan bende tu mreka boleh gunakan untuk buat bende lain. dia nak potong ke dia nak jual ke dia nak apa suka hati dia la

      Padam
  2. Kadang-kadang suatu perkara itu mudah tetapi nampak sukar kerana mainan kiasan dan analogi. Biasanya orang agamalah yg 'pakar' dalam guna bahasa kiasan bagi mengelak bukti dan hujah logika. Hehe

    BalasPadam
  3. Brilliant..old story with a little twist huh.Luv it

    BalasPadam
  4. salam bro,

    kalo ada masa leh lepak kat Masjid Jamek Sri Petaling, hari sabtu malam ahad.

    -maon-

    BalasPadam
  5. Rasa macam nak post je balik kat fb aku, nak lawan balik post lama aku masa menjadi mukmin sejati dulu2...tapi kang hilang keluarga pulak kang...lol

    BalasPadam
  6. @Maon

    Takpelah Maon. Terima kasih atas ajakan :)

    BalasPadam
  7. otak memang boleh nampak tapi akal??

    BalasPadam
  8. Akal adalah jelas apabila kita melihat dari kacamata Sains. Memori, mimpi, pengiraan, penaakulan, perspektif dan lain-lain boleh boleh dipastikan kedudukkannya dalam 100juta sel otak manusia.

    Sains perubatan telah memahami kenapa kerosakkan pada specific part of the brain memberi masalah masalah yg berbeza seperti hilang upaya vokal, hilang memori short term, hilang memori long term, masalah dalam membuat analisa, masalah berfikir secara abstrak, masalah memahami keadaan sekeliling dan banyak lagi.

    Maka 'akal' adalah sekadar terma orang awam bagi fungsi otak. Namun terma dalam Sains mengenai akal mencecah ratusan terminologi.

    Saya cadangkan anda membaca buku berkaitan biological psychology atau buku2 perubatan mengenai proses kognitif manusia. tq

    BalasPadam
  9. xsemua benda yg kita tidak nampak itu tidak wujud. contohnya mata kita hanya dapat melihat secara kasar dalam spektrum putih, akan tetapi burung dapat melihat dunia dgn lebih cantik kerana matanya dapat melihat dalam ultra ungu.
    kami dapat merasai kewujudan tuhan dgn keimanan kami, mungkin saudara sudah tidak nampak kewujudan tuhan kerana saudara telah hilang iman..apapun thanks tau utk info diatas..have a nice day :)
    -basriJB-(sori tau sy pakai tanpa nama sbb xigat akaun google dan ats aspek keselamatan jgk, yg penting isi kandungan pendapat)

    BalasPadam
  10. @Basri/Tanpa Nama

    Analogi burung itu adalah dari kaca mata Sains. Malah ia memperkukuhkan point-point saya. tq

    Anda merasai kewujudan tuhan kerana keimanan (keyakinan). Keyakinan bukanlah sesuatu deria seperti mana mata burung. Keyakinan suatu yg abstrak dan bersifat relatif. Setiap penganut agama mempunyai keimanan tersendiri.

    Namun keimanan/keyakinan ini tidak boleh dijadikan sandaran atau bukti. Jika ada seseorang amat yakin bumi ini berbentuk petak, tidak membuktikan bumi itu petak.

    Dan akhir sekali, saya bukan hilang keimanan, tetapi keimanan itu sendiri yang hancur lantaran pancaran ilmu dan realiti.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sambungan...
      Pelajar : la..patutlah....
      Guru : kenapa?
      Pelajar : otak cikgu sekeping kertas sahaja
      Guru : kan saya da buktikan, melalui mri itu bahawa saya mempunyai otak...
      Pelajar : cikgu hanya membuktikan kewujudan otak cikgu sahaja, tapi cikgu tidak dapat melihat otak cikgu secara jelas dan nyata..seperti mane bukti wujudnya tuhan dibuktikan sekeliling kita...

      Padam
    2. Nampak sangat pelajar tu bodoh. Gelap masa depan! haha

      Padam
    3. Itulah, patutnye dibelah otak tu, di tunjuk pada muridnye...:)

      Padam
  11. Kamu mempunyai roh..buktikan melalui sains bentuk roh kamu itu ..bila roh kamu keluar..atau kamu hanya boleh melihat jasad kamu sahaja melalui sains ?? Jika kamu sendiri tidak mampu melihat roh kamu yang hina dan penuh dgn cacat cela jangan sibuk memikirkan akan pencipta roh dan jasad kamu itu bagaimana...kerana ciptaanNya iaitu roh itu sndiri kamu tidak tahu bagaimana..moga Allah beri hidayah pada kalian..amin ya rabb

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa yg kau merepek da.. hahaha. Jangan cerita dongeng kat sini la. Bukan semua orang percaya apa yg kau percaya

      Padam
    2. Kamu kata ada roh. roh itu tidak Nampak. roh dalam badan manusia. ok. aku faham . tapi kenapa manusia bila potong lehernya (terpisah kepala dari badan) manusia itu akan MATI?

      sepatutnya buleh hidup macam biasa apa bila kepala putus dari badan. apa kaitan dengan roh?

      Padam