Isnin, 5 Ogos 2013

The Only True Religion..

 
Hampir semua penganut agama akan mengatakan ajaran mereka yang paling benar dan kefahaman lain adalah sesat lagi terpesong. Mereka merasakan diri meraka sudah terlampau pandai hingga tidak mahu lagi membuka minda untuk belajar luar dari kepompong agama mereka. Bukan sahaja mereka jumud &  buta minda, malah mereka menuduh pula golongan yang terbuka minda sebagai jahil & kurang ilmu.

Saya tidak menuduh semua yang beragama sebegitu. Kata-kata yang agak keras ini saya tujukan kepada sebilangan mereka yang melabelkan kami sebagai golongan kurang berilmu dan malas berfikir.

Memang kami kurang berilmu kerana ilmu itu maha luas. Namun kami sentiasa meneroka dan mengkaji keajaiban alam ini selagi mampu.

Sebaliknya golongan kamu pula merasakan sudah cukup bijak sedangkan pemikiran kamu, hujah kamu, pandangan kamu & minda kamu terperangkap dalam lingkungan agama tanpa kamu sedari. Bagaikan burung di dalam sangkar, mulutnya becok tetapi badan terkurung.

.

5 ulasan:

  1. I couldn't agree more.. :)

    BalasPadam
  2. This blog is brilliant.

    BalasPadam
  3. seorang guru Hindu pernah bersabda...There is only One God...LOVE.Ther is only One Religion...TRUTH.There is only One purpose in Life...Service to Mankind.Ther is only One language..the Language of the Heart.....bagus juga sabda2 ini...ia membuat say lebih open minded,open hati dan boleh terima kepelbagaian dalam life kita termasuk Atheism and Humanism...tak perlu untuk gaduh atas hak milik nama Tuhan.

    BalasPadam
  4. Fakta#jangan sebut perkataan tuhan jikalau kamu islam,maka sebutlah Allah kerana Allah itu 'nyata' sekali...

    BalasPadam