Ahad, 25 Ogos 2013

3 Soalan Dijawab Dengan Penampar.


Ada seorang pemuda Melayu-Jawa yang lama belajar di US kembali ke tanah air. Dia memberi tahu ibubapanya dia telah memilih kehidupan seorang atheist. Lalu ibubapanya amat risau dan segera mencari kyai (orang alim) yang boleh menarik balik anaknya kepada agama.

Pada malam itu kyai yang bijaksana sampai bersama 10 anak muridnya ke rumah mereka. Pemuda tadi dipanggil untuk mengadap sang kyai.

Kyai:
Wahai pemuda, engkau seorang atheist bukan?

Pemuda itu hanya tersenyum. Sekali-sekala dia mengeleng-gelengkan kepala seolah-olah tidak percaya ibubapanya merancang perjumpaan mengejut itu. Murid-murid pak Kyai hanya melihat tajam kepada pemuda tersebut.

Kyai: Baiklah wahai pemuda, aku ingin membuktikan kepadamu agama itu benar dan atheist itu salah. Mari sini dekat padaku!

Pemuda itu mendekati pak Kyai. Tanpa sebarang amaran, Kyai itu melempang si pemuda dengan kuat. Pemuda itu menekup pipinya sambil terpinga-pinga.

Pemuda: Kenapa Kyai menampar saya?

Kyai: Ini adalah jawapan bagi 3 soalan biasa para atheist.

Pemuda: Soalan apa?

Kyai: Setiap Atheist pasti tertanya-tanya 3 soalan ini:
  1. Kalau memang Tuhan itu ada, tunjukkan wujud Tuhan!
  2. Apakah itu yang dinamakan takdir?
  3. Kalau Iblis diciptakan dari api, kenapa dimasukan ke neraka yang dibuat dari api. Tentu tidak menyakitkan buat si Iblis lantaran mereka memiliki element yang sama. Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?
Pemuda: Lalu kenapa jawapannya satu tamparan?

Kyai: Tamparan itu menyakitkan bukan? Tetapi tunjukkan wujudnya 'sakit' itu. Tentu anda tidak mampu. Begitu juga dengan jawapan soalan pertama. Kita semua boleh merasakan kewujudan tuhan tetapi tidak mampu melihatNya.

Pemuda: Soalan kedua?

Kyai: Apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya ? Apakah anda pernah terfikir akan menerima tamparan dari saya hari ini ? Tentu tidak bukan. Itulah  yang dinamakan takdir.

Pemuda: Soalan ketiga?

Kyai: Tangan yang menampar adalah kulit dan pipi yang ditampar adalah kulit namun tetap rasa sakit. Walaupun syaithan dijadikan dari api dan neraka juga terbuat dari api, jika Tuhan menghendaki, maka neraka akan menjadi tempat yang menyakitkan untuk syaithan. Dan itu adalah jawaban untuk pertanyaan terakhir.

Jawapan Kyai itu disambut dengan takbir oleh murid-muridnya. Mereka bersorak seakan telah berjaya mengalahkan logik para atheist. Ibubapa si pemuda tersenyum puas.

Si pemuda itu mendiamkan diri sambil berfikir semula mengenai hujah-hujah pak Kyai. Setelah beberapa minit, dia pun bersuara.

Pemuda: Nampaknya segala jawapan dan soalan datangnya dari Kyai. Saya meminta berikan saya peluang membela diri dengan hujah saya sendiri.

Kyai: Tentu sahaja. Silakan anak muda.

Pemuda tersebut melempang pak Kyai dengan kuat. Hampir jatuh serban pak Kyai lantaran tamparan yang tidak disangka-sangka. Murid-murid pak Kyai segera bangun ingin memukul pemuda itu tapi ditegah oleh Pak Kyai. Setelah keadaan aman semula, Kyai itu bertanya kenapa dia dilempang?

Pemuda: "Tentu sakit bukan (sambil tersenyum sinis). Hujah pak Kyai mengatakan kita semua boleh merasakan kewujudan tuhan tetapi tidak mampu melihatNya. Sama seperti rasa sakit itu. Namun kyai silap disitu. Bukan semua manusia merasai kewujudan tuhan. Saya tidak merasainya, rakan-rakan saya tidak merasainya, dan jutaan orang di dunia tidak merasainya. Sama seperti kita tidak merasai kewujudan dewa Hanuman dalam agama Hindu, atau Holy Ghost dalam Christianity, atau Zeus dalam kepercayaan Greek kuno!

Namun pak Kyai merasakan wujudNya tuhan kerana pemikiran pak Kyai telah di'brainwash sejak kecil lagi. Lantaran itu pak Kyai yakin semua orang boleh merasa wujudNya sedangkan realitinya tidak! Namun kesakitan tamparan saya yang Kyai rasa itu adalah realiti, deria pipi pak Kyai menangkap rasa sakit dan rasa itu bergerak antara saraf-saraf menuju ke otak bahagian Thalamus dan kemudian bergerak ke kawasan otak yang mengawal emosi (limbic system), kesakitan (Somato-sensory system), pergerakkan reflek dan lain-lain. Belum lagi saya terangkan mengenai perincian proses tersebut. Segala-galanya berlaku dalam hitungan saat sahaja.

Sekarang pak Kyai nampak 'sakit' itu wujud dan boleh dilihat dengan kaca mata Sains perubatan moden. Berbeza dengan tuhan, yang wujudnya samar-samar bagaikan ilusi, yang bersembunyi dalam kepercayaan penganut-penganutnya sahaja."

Kyai: (Terdiam dan terpaku.) Setelah beberapa minit dia berkata, "Baiklah, bagaimana pula dengan soalan no. 2 iaitu persoalan takdir?

Sekali lagi pemuda itu melempang pak Kyai dengan kuat. Berpinar-pinar mata pak Kyai lantaran tamparan yang tidak disangka-sangka. Murid-murid pak Kyai segera bangun ingin memukul pemuda itu tapi masih ditegah oleh Pak Kyai. Setelah keadaan aman semula, Kyai itu bertanya kenapa dia dilempang?

Pemuda: Semasa Pak Kyai melempang saya tadi, adakah atas paksaan sesiapa atau kehendak sendiri?

Kyai: errr... Kehendak sendiri..kot..

Pemuda: Tamparan saya tadi pun atas kehendak sendiri. Free Will! Bukan paksaan. Dan semestinya BUKAN Takdir. Jika orang merompak memberi alasan takdir sebagai penyebab dia merompak, sudah tentu dunia kacau-bilau! Takdir itu ilusi, kehendak sendiri itulah realiti!

Kyai: (Terdiam lagi sambil memandang ibubapa si pemuda dengan pandangan sayu). Er.. jadi untuk soalan ke tiga?

Sekali lagi pemuda itu melempang pak Kyai dengan kuat. Berdengung telinga pak Kyai lantaran tamparan yang tidak disangka-sangka. Murid-murid pak Kyai segera bangun ingin memukul pemuda itu tapi masih ditegah oleh Pak Kyai. Mereka mula mencaci maki pemuda tersebut. Setelah keadaan aman semula, Kyai itu bertanya kenapa dia dilempang?

Pemuda: Soalan ketiga mengenai syaitan dari api, neraka dari api dan adakah syaitan mengalami kesakitan bila dicampak dalam api neraka. Betul?

Kyai: Ya betul.

Pemuda: "Atheist adalah golongan yang tidak percaya kepada wujudnya syaitan, syurga, neraka, kitab suci, ritual agama dan pelbagai perkara melibatkan dogma agama. Maka Kyai, soalan seperti itu TIDAK AKAN ditanya oleh seorang atheist. Jikalau syaitan dan neraka pun kami tidak percaya, masakan kami mahu bertanya mengenai hal-hal terperinci seperti itu.

Sudah tentu soalan-soalan tadi adalah rekaan Kyai semata-mata, Maka dengan itu selayaknya Kyai ditampar lantaran menipu."

Pemuda itu kemudiannya bangun dan menuju ke bilik tidur. Letih perjalanan dari US ke Malaysia masih lagi terasa. Ditambah pula soalan-soalan rekaan pak Kyai yang mengelirukan. Namun si pemuda pasti malam ini dia akan tidur dengan nyenyak. Kenapa? Kerana hatinya berasa amat puas sepuas tapak tangannya yang masih berasa panas dan kebas.


PS: Kisah '3 soalan 1 penampar' adalah satu cerita popular untuk mengalahkan logik para atheist. Namun jelas 3 soalan itu bukanlah dicipta oleh atheist tetapi direka oleh golongan agama bagi memperlekehkan keintelektualan para atheist. Maka saya memanjangkan lagi cerita itu dengan menjadikan watak pemuda itu lebih bijak dari versi yang asal. Moga bermanafaat.
.

9 ulasan:

  1. Hahahaha!!! Golongan ustaz seringkali menggunakan cerita ini sebagai hujah mereka... Naik muak saya dengar cerita ini.. Nice comeback.. :)

    BalasPadam
  2. i didn't expect the twist!
    poor soul got bitchslapped 3 times! LOLLLLL
    this is good!

    BalasPadam
  3. Ganasnya..main tampar2 pulak.padan muka kena tampar.lol...nasib baik kyai tu boleh sabar x lawan balik.. kalau tak,mesti budak tu tak dapat nak refute balik analogi non-sense kyai tu..hehehe :P

    BalasPadam
  4. Saya seorang muslim, saya mau bertanya bagaimana manusia bisa hidup? Tolong di jawab :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebab itu sains dan matematik sangat berkait rapat dengan agama

      Padam
    2. Org tu tanya mcm mane manusia bisa hidup ..siapa yg bagi nyawa dia...kau ni pun

      Padam
  5. Terima kasih... U r brilliant

    BalasPadam