Rabu, 18 September 2013

Menilai dan Mengkritik Kehidupan.


Manusia adalah spesis yang sentiasa berfikir, membuat penilaian, pembandingan dan kritikan secara sedar atau tidak terhadap perkara yang berada disekitar mereka. Keputusan sesuatu penilaian adalah unik bagi setiap individu bergantung kepada orientasi pemikiran, keyakinan, dan ketajaman akal masing-masing. Inilah yang membuatkan manusia mempunyai pelbagai sikap (attitude) terhadap isu-isu dalam kehidupan.

Walaupun kita mempunyai pelbagai penilaian sendiri, namun bukan semua boleh dizahirkan. Kita tidak sepatutnya mengkritik kecacatan fizikal insan lain seperti lumpuh, tempang atau kudung anggota badan. Kita juga tidak sepatutnya menghina wajah insan lain yang kita nilaikan sebagai 'hodoh'. Begitu juga kita tidak boleh mengkritik seseorang berdasarkan bangsa atau warna kulit.

Namun berbeza dengan idea atau ideologi, ia terbuka untuk sebarang penilaian dan kritikan. Tiada sekatan untuk manusia menilai sesuatu idea. Malah adalah satu kewajiban sesuatu idea itu dikaji baik dan buruknya sebelum ia diaplikasikan dalam kehidupan. Mereka yang menyokong idea tersebut tidak perlu marah jika ianya dikritik. Ini kerana yang dikritik adalah 'ideologi' bukannya individu yang menyokongnya.

Ini adalah hak asas dalam kehidupan manusia. Kebebasan mengkritik sesuatu ideologi tidak boleh disekat. Setiap ideologi terbuka kepada penilaian dan kritikan walaupun ideologi itu disanjung oleh penyokong-penyokongnya setinggi langit. Sikap patuh membuta-tuli tanpa menilai dengan rasional sesuatu idea adalah suatu penghinaan terhadap intelektual manusia.

Pelbagai ideologi ketuhanan telah tercipta dalam sejarah manusia yang dipanggil sebagai 'agama'. Ada yang telah pupus dan ada yang masih bertahan hingga ke hari ini. Tuhan atau dewa adalah autoriti paling tinggi dalam sesuatu agama dan ia tidak terlepas dari penilaian tulus akal manusia yang rasional. Nama-nama seperti Zeus, Thor, Horus, Anubis dan lain-lain yang menjadi sembahan kaum dahulu kini menjadi sekadar mitos.

Bayangkanlah jika manusia tidak berani mengkritik ideologi di atas, tentu sekarang manusia masih menyembah Zeus, Thor, Horus dan lain-lain.

Tiada ideologi agama yang kebal dari kritikan dan penilaian manusia. Walau sekuat manapun anda mengimani sesuatu agama, anda tidak boleh memaksa orang lain meyakini apa yang anda yakin. 

Orang yang beragama sentiasa memandang agama lain sebagai terpesong. Mustahil mereka memandang agama lain sebagai benar dan tulus. Begitu juga sebaliknya. Proses penilaian sentiasa berlaku tidak kiralah anda berpegang pada agama atau pun tidak.

Akhir kata, jangan menghalang manusia dari membuat penilaian dan kritikan terhadap sesuatu ideologi. Jika mereka mahu menerima sesuatu ideologi setelah membuat penilaian, itu adalah hak mereka. Jika mereka mahu menolak sesuatu ideologi setelah membuat penilaian, itu adalah hak mereka. Malah jika mereka mahu meninggalkan sesuatu ideologi yang mereka pegang selama ini setelah membuat penilaian, itu adalah hak mereka. Tiada hak untuk sesiapa pun di muka bumi ini bagi menghalang atau menafikan hak mereka.


.

18 ulasan:

  1. Ini mememang artikel yg paling terbaik Bro! Jelas dan tepat tu! Gua happy! whuahahaha

    BalasPadam
  2. Aku pula mempertikaikan kredibiliti muhammad.cerita2 biografi dari sira terawal spt ibn ishaq,ibn hisham,ibn kathir yg betdasarkan hadis2 sahih spt bukhari,muslim dsbnya adalah sgt2 bercanggah dengan perangai seorang "utusan tuhan",termasuk kisah pembunuhan umm qirfa yg penuh dendam,kinana suami juwairiyah bint huyay dan ghazwat2 yg dianjurkan,bukannya mempertahankan diri atau tujuan dakwah islam tetapi lebih kepada utk merampas harta dan menjadikan kanak2 dan wanita hamba seks.makna ghazwat itu sendiri adalah raid/serang hendap.kita tidak didedahkan dgn cerita2 di atas barangkali ustaz2 yg mengajar merasa malu utk memberitahu.jika kita baca sira berbahasa melayu,jumlah bani quraiza yg disembelih seramai 600-700 org tidak diberitahu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya. Sirah nabawi adalah satu rujukan yg baik untuk melihat 'masalah' sebenar umat Islam. Kisah yang tertulis boleh membuatkan kita terfikir betapa peliknya personaliti yang disanjung ramai ini. Tapi hanya yg mahu berfikir sahaja akan nampak masalah tu. Yang 'buta' tak akan nampak walau kita tunjuk depan mata :)

      Padam
  3. Dlm konteks kritik dan menilai,tidak mungkin mereka boleh lakukan sbb mereka tidak memiliki keyakinan diri dan terlalu bergantung kpd ustaz atau guru suci masing2.guru suci biasanya akan dictate halatuju minda,yg mana mmg telah tertanam sejak kecil (doktrin)

    BalasPadam
  4. Islam bukan ideologi. Islam adalah Way of Life yang Allah tunjukkan buat manusia. therefore ia tidak boleh dikritik oleh mana-mana manusia. Maha suci Allah dari kutukan-kutukan ateis yg lupa diri!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Way of life pun boleh dikritik kalau sama cam orang islam kritik way of life orang lain yang bukan Islam... duhhh

      Padam
    2. Bukan. Islam bukan ideologi atau way of life tetapi sejenis penyakit mental yang berasal dari negara Arab. Sama seperti schizophrenia tetapi lebih bahaya kerana ianya boleh berjangkit dan merebak dari seseorang kepada seseorang yang lain.

      Padam
  5. Entri terbaek bro. Keep up the good work ;)

    BalasPadam
  6. Ak rase ko jadi macam ni sebab ko bangun pagi x bersing (sing idong org kate), sbb tu ah syaitan banyak kt ko, sbg umat islam ahli sunnah wal jumaah, kite WAJIB berpegang kepada hadis dan ade hadis SAHIH mengatakan “Apabila kamu bangun dari tidurmu, hendaklah kamu istintsar (membersihkan lubang hidungmu) tiga kali kerana syaitan tidur di dalamnya,” – Riwayat Muslim (sahih). huhuhuu, syaitan ni ske tido kat lubang idong rupenye, pastu syaitan ni mcm hingus gak bukan ghaib sbb kalo hembus keluar la ia..dah tu kalo x berintisar ok gak ak rase biar je la die nak tido, kalo bangun kan hasut kite plak,wat maksiat dosa plak, serba salah btol kannn..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa kau merepek ni da...? haha

      Padam
    2. Tak habis2lah muslim ni suka buat tuduhan macam2 kat orang lain. Nampak ilmiah la dengan hadisnya, tapi main point is try to point out something bad or simply blame others. Macam semua muslim tu baik sangat dan orang non-muslim pula anggap cam najis. Isk isk, jijik sungguh ajaran islam ni kan.

      Padam
    3. sebenarnya ak nak menunjukan betapa ridiculous religion is if you use common sense to think of it, ak dengar hadis ni dalam kereta ikim.fm, ak tergelak mcm nak guling2 sbb katenye syaitan tidor dalam LOBANG HIDUNG, balik rumah ak check internet, ni hadis sahih..ak selalu gak dengar ikim fm just to feel good i'm not as gullible as they are! haha..

      Padam
    4. saya dah agak dah ini sekadar troll.. hehe. Tapi itu satu point yg menarik utk dibincangkan juga :)

      Padam
  7. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam