Sabtu, 21 September 2013

Kisah Apek dan Church.


Aku berborak dengan seorang lelaki berbangsa cina pertengahan tahun di taman permainan. Aku kenal dia lebih dari 3 tahun sejak pindah ke taman perumahan di situ. Selalunya setiap petang dia datang ke taman permainan itu membawa cucu-cucunya bermain.

"Apek, you orang Kristian kan?" aku bertanya.

"Ya, why?"

"Kenapa you tak pergi church hari Ahad?"soalku.

Apek menarik nafas beberapa kali sebelum menjawab:

"I selalu tolong orang, rajin kerja, tak suka cari gaduh, hormat pada jiran, sayang pada kanak-kanak, I jaga my family, I pelihara haiwan-haiwan yang terbiar dan sakit dan I pandang semua manusia sama tiada racist. Jadi kenapa I kena pergi church yang asyik cerita tuhan mahu seksa & bakar kita dalam Hell-Fire? Buang masa I untuk habiskan hari Ahad mengadap tuhan yang mengaku penyayang but in the same time sadistic and mad." jawab si apek ringkas dan padat.

"Hahaha.. Good point!" jawabku sambil merenung ke arah sebuah masjid di hujung taman. Aku ketawa kecil bila mengenangkan jawapan apek itu boleh diguna-pakai dalam situasi agama lain.
 
Apek hanya tersenyum sambil menepuk bahuku sebelum pergi mendapatkan cucu-cucunya yang bermain gelongsor.


.

14 ulasan:

  1. Tenang hatiku membaca penulisan anda. Rasa macam membaca buku-buku agama dan kerohanian. :D

    BalasPadam
  2. Patutla ko jadi ateis. Belajar dengan apek makan babi!kehkehkeh

    BalasPadam
    Balasan
    1. are you playing the racist card huh bro?

      Padam
    2. belajar dengan apek vs mengambil pengajaran dari kisah apek adalah 2 benda yg amat berbeza.patutlah ko masih lg islam.ko tak mau ambil pengajaran dr perkara2 sekeliling ko.ko hidup dlm batu dan ko rasa batu ko tu yg paling cantik

      Padam
  3. Kesimpulannya, melakukan kebajikan ke atas orang lain secara langsung itu tidak sama seperti melakukan ritual ibadah di masjid/church/temple. Melakukan kebajikan adalah lebih realistik dan efektif, bukan macam ritual ibadah yang hanya membuang masa dan tidak ubah seperti berfantasi dan berangan-angan sahaja.

    BalasPadam
  4. tak tahu ke tuhan tu maha mengampun???
    lol... tula org suruh pg dngr kuliah ponteng pg cc...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tuhan maha pengmpun taik anjing la oi. Dah jelas org kafir dalam quran kena bakar dalam neraka. Dan jelas juga dalam bible siapa yg tak ikut jesus akan kekal dalam neraka. Tuhan itu bukan pengampun, tetapi ketua samseng yg bermasaalah mental. Itulah org suruh baca buku sains malas, asyik baca doraemon. Kalau agama suruh jilat buntut muhamad pun kau main jilat je kan. hahaha.. Bodoh punya manusia otak lipas!

      Padam
  5. Agama bukan setakat ritual perbuatan shj...ia merangkumi semua aspek,kehidupan bersosial jga ibadah,bkn sekadar ritual penyembahan je...xperlu la pekup pemikiran ttg maksud sebenar ibadah tu

    Salam subuh semua

    BalasPadam
  6. kalau macam tu ko jangan pijak atas bumi . jangan gunakan oksigen yang Allah beri. seorang peragut seteruk teruk peragut kerja dia hanya meragut....tapi yang sorang ni....nauzubillah

    BalasPadam
  7. Kenapalah kebanyakkan melayu islam x bole berfikir mcm apek tu berfikir

    BalasPadam