Khamis, 26 September 2013

List of Diseases Eradicated by Science and Prayer.



.

22 ulasan:

  1. Perubatan moden dtg pun dari zaman kegemilangan Islam. Tak kan tak kenal bapa perubatan moden Ibnu Sina yang dikenali barat sebagai Avicenna. Sejarah tidak menipu bro! He wrote almost 450 treatises on a wide range of subjects, of which around 240 have survived. In particular, 150 of his surviving treatises concentrate on philosophy and 40 of them concentrate on medicine.

    BalasPadam
  2. Memang la Ibnu Sina yg tulis dan menemukan semua ubat tu. Tapi penemuannya bukannye secara kaedah BERDOA tetapi KAJIAN.

    KAJIAN ye.bukan DOA.

    Kajian dan penemuan Sains yg menyembuhkan penyakit.

    Doa? Hmmphh. Nk jadi mcm Nabi Ayub ke bertahun2 hidapi penyakit tp gigih la dok beribadah berdoa bagai biar diri terseksa tp takmo cari perubatan utk pulihkan penyakit?

    Kesian.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Org Islam suka ckp pasal Ibnu Sina bila nak tunjuk Islam ada tokoh pemikir.
      1. Apsal dia sorang je yang jadi rujukan? Kalau Islam agama yg benar, mengapa begitu sedikit org Islam yg membantu memajukan kehidupan manusia?
      2. Baca sejarah sikit. Ibnu Sina dianggap heretic/munafik semasa dia masih hidup kerana dia minum arak dan mempersoal kekuasaan Allah.
      Tu tokoh pemikir Islam. Orang Islam skrg ada tak berfikir or do you just accept things blindly?

      Padam
  3. Tanpa Nama (yg ke-2), komen anda tiada kena mengena dgn tajuk post. By the way, Ibnu Sina menjadi murtad diakhir hayatnya dan disahkan oleh ulama Islam pada zaman itu dan zaman sudahnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kesian Ibnu Sina, walaupun banyak berjasa dalam bidang perubatan. Akhirnya ke "Neraka" juga :p

      Padam
    2. Jangan buat cerita la. Ibnu sina adalah salah sorang tokoh Islam!

      Padam
    3. Ye lah, Ibnu Sina ini tokoh Islam. Tahukah anda, beliau ini Islam Syiah. Kalau ikut JAIM, Syiah ni sesat tau atau bolehlah juga dipanggil kafir. :p

      Padam
  4. encik wan izzudin, blh sy tau email incik?sy ada soalan ingin incik perjelaskan mengikut pandangan encik.

    BalasPadam
  5. I was wondering. Can science eradicate poverty?

    BalasPadam
    Balasan
    1. To eradicate poverty we need humanity not science :)

      Padam
    2. Depends. For me, poverty can be eradicate by humanity. If you're willing to help those people living in poverty, you can donate money with just a few clicks using PayPal/Visa/Mastercard. It is a part of science and technology too. :)

      Padam
    3. Donating money can never be sustainable, I was expecting that scientific society design economic modeling that everyone can have descent living

      Padam
  6. umat islam yg bangga2 sgt dgn zaman ibnu sina dan lain2 tu sbenarnya terpaksa buat mcm tu sbb itu je yg islam ada las kopek nk tunjuk islam ni hebat.padahal mereka ni x phm yg knowledge simply progresses.daripada sumerian memulakan agriculture secara besar2an,disambung oleh tamadun seterusnya sampai la ke greek yg buat byk kajian saintifik,astronomi dan perubatan.seterusnya disambung pulak oleh ilmuwan islam (yg beberapa dpd dorang actually atheist tp digolongkan jugak sbg islam utk cukupkan korum) yg mengumpul dan meluaskan ilmu2 dari org2 terdahulu.while pd masa yg sama org kristian tgh besar2an memburu alhi sihir utk dibunuh.kemudian terus lg disambung oleh tamadun berikutnya sampailah sekarang ilmu2 sains byk diterajui saintis barat,jepun dan russia,while org2 islam pusing keliling kotak setiap tahun,bom bangunan dan mengkafirkan sesama sendiri.life is cyclical they said

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sangat setuju. Orang agama asyik menceritakan kehebatan para ilmuan zaman Bani Abbasiyyah seolah-olah Sains mencapai kemuncaknya disitu dan kemudian hilang. Sedangkan sains semakin berkembang maju dengan rate yang amat pantas berbanding sewaktu zaman tersebut.

      Benar, ramai tokoh-tokoh Islam menjadi atheist lantaran mendalami ilmu falsafah. Persoalan seperti alam itu infiniti, tuhan itu alam, akhirat tidak wujud dan lain-lain menjadi topik hangat zaman itu. Tidak mustahil beribu-ribu naskah kitab zaman itu hilang dimusnahkan oleh ulama-ulama bagi menjaga nama baik Islam. Penulisan Ibnu Sina yang hilang sahaja mencecah 200 unit. Tidak termasuk penulisan saintis-saintis sezamannya yang lain.

      PS: tanpa nama. Kalau boleh dapat guna apa-apa nama samaran supaya saya dapat kenal komen tuan/cik/puan. Komen yg bernas :)

      Padam
  7. Haha....muslim ni cepat perasan lah...kalau yang bagus2 saja mula mengaku islam..walaupun berfahaman syiah...tapi ayatollah tak nak pulak mengaku islam...

    BalasPadam
  8. Kehebatan teknologi Allah.
    http://gagasan1ummah.blogspot.com/2013/06/buraq-kenderaan-teknologi-akhirat.html?m=1

    BalasPadam
  9. this is such a stupid blog!!! manada agama yang menafikan sains... malah ianya berkaitan... memang hasil kajian sains yang buat semua penyakit tu sembuh.. tapi ada korang pikir ke siapa yang ciptakan otak saintis2 tu sampai drg ble buat ubat untuk sembuhkan penyakit??? sapa? adakah otak saintis tu wujud dengan sendirinya??? pasti ada yang menciptanya sebagaimana saintis tu mencipta ubat tu... kan... think logically la... kita semua ni.. wujud dengan sendirinya ka? tiba2 je dah ada kat dunia ni??? aik??? mesti ada yang cipta kan... n pencipta yang kita tidak ketahui nila yang kita anggap sebagai tuhan.... simple jer... tak perlu kompleks sangat...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jika betul setiap sesuatu benda ada penciptanya seperti yang kamu cakap, jadi siapa pula cipta Tuhan kamu tu? ;) Tak logik bidasan kamu kalau kamu cakap Tuhan memang dah wujud tanpa pencipta, tanpa dilahirkan, tanpa melahirkan, hanya kerana dia Tuhan yang berkuasa kerana seperti yang kamu cakap sendiri di komen atas ini setiap sesuatu di dunia ini mesti ada pencipta kikikiki ;) Ke kamu masih percaya Tuhan kamu terapung-apung di luar angkasa sana?

      Padam