Sabtu, 7 September 2013

Epik Sebuah Delusi.

Pada suatu masa dahulu di tengah-tengah padang pasir, tercipta suatu kepercayaan delusi yang datang dari khayalan & halusinasi seorang lelaki. Delusi itu berkembang luas di kalangan mereka yang tertindas. Kenapa? Kerana delusi itu umpama candu untuk mereka lari dari realiti kehidupan yang sukar. 

Akal fikiran mereka didodoikan dengan janji-janji syurgawi. Penindas-penindas mereka pula akan dibakar selama-lamanya dalam kawah seksaan. Suatu idea yang tidak akan ditolak oleh mereka yang sering dibuli golongan elit dan autokrat negara mereka.

Maka delusi dan khayalan ini berkembang subur. Ramai mula mempercayainya lantaran kesungguhan lelaki tadi menerangkan kenikmatan di syurgawi. Arak yang mengalir bagaikan sungai, bidadari-bidadari yang sentiasa bersedia untuk di'tunggangi' tuannya, puluhan hamba wanita yang boleh disuruh itu ini, dan makanan yang berlimpah ruah yang boleh hadir dalam sekelip mata.

Mana mungkin golongan yang selalu ditindas, kegersangan jiwa, dan sering kelaparan tidak berasa teruja! Fikiran mereka dimanipulasikan oleh janji-janji kemuncak nafsu. Delusi menjadi fantasi di malam hari, menjadi imaginasi  di siang hari. Rasional akal terpinggir sepi.

Apabila mereka dapat berhijrah ke negara baru dan diberikan mandat pemerintahan, delusi tersebut disusun menjadi sistem pentadbiran dan undang-undang. Perlakuan manusia mula dikawal atas nama delusi. Hingga persoalan 'buang angin' pun dibincangkan dan diperdebatkan.

Delusi yang pada mulanya aman itu mula menuntut darah. Peperangan menentang mereka yang tidak yakin kepada delusi dijalankan tanpa henti. Pelbagai negara ditawan atas nama delusi, dengan harapan mendapat ganjaran syurgawi dan kangkangan sang bidadari.

Ibubapa yang berdelusi menyuap anak-anak mereka dengan delusi. Apabila anak-anak ini membesar menjadi ibubapa, mereka pula menyuap delusi kepada akal kecil anak-anak mereka. Kitaran ini terus berlaku dari satu generasi ke satu generasi.

Hingga tiba suatu masa, ada segolongan anak-anak ini tidak mahu lagi menjadi mangsa kitaran pemikiran ibubapa mereka. Dengan akal yang sihat, pembelajaran, pengamatan dan juga skeptikaliti, mereka dapat melihat dunia dari kaca mata realiti. Mereka memahami bahawa delusi itu hanyalah suatu imaginasi dan fantasi generasi padang pasir ribuan tahun yang lalu. Maka ditinggalkan delusi dan mereka berjalan ke pintu realiti dengan berani.

Kini rasional akal mereka dapat bernafas semula tanpa gangguan delusi dan khayalan. Dunia yang sempit mula terasa luas dan indah. Kebencian terhadap insan lain yang dipelopori delusi semakin hilang. Momokan palsu azab seksa tidak lagi menganggu diri. Bagaikan suatu kelahiran semula, jasad yang sama namun jiwa berbeza. Maka disinilah kehidupan sebenar bermula.



.

4 ulasan:

  1. Kangkangan bidadari~ nicely put~ LOL

    BalasPadam
  2. Bidadari-bidadari yang sentiasa bersedia untuk 'ditunggangi' tuannya..LOL xD

    BalasPadam
  3. Itulah kebenarannya, agama yang mengejar nafsu selepas mati. hmm.. macam-macam..

    BalasPadam
  4. pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis,

    BalasPadam