Khamis, 17 Oktober 2013

Muslim Yang Membisu dan Realiti.


Kelihatan seperti apa ya?

Satu ritual suci dari tuhan yang penyayang?

Atau dari ritual zaman kuno yang dicipta oleh masyarakat primitif ribuan tahun dahulu?

Tidak. Aku tidak mengatakan menyembelih haiwan itu salah. Tetapi dengan cara dilakukan secara terbuka kononnya atas nama tuhan, dengan darah yang mengalir sebegitu, dan disaksikan oleh masyarakat termasuk kanak-kanak.? Cuba fikirkan dengan lebih mendalam kesannya.

Ya, bukan semua Muslim bersetuju dengan cara di atas. Namun fakta: ia masih berlaku dan sudah berlaku. Dan ia berlaku atas nama agama dan tuhan yang diyakini oleh Muslim seluruh dunia.

Sebahagian Muslim yang tidak bersetuju melihat haiwan korban disembelih secara terbuka seperti di atas, atau tidak bersetuju pengeboman jihadis berani mati, hukuman rejam, hukuman kepada mangsa rogol, penyembelihan orang kafir oleh kaum extremist, dan lain-lain hanya mampu membisu. Mereka tdak berani berdiri dan menghalang itu semua dari berlaku.

Maka jangan salahkan kami untuk bersuara menceritakan realiti. Jangan salahkan masyarakat dunia lantaran membenci. Fahamilah apa yang berlaku di dunia hari ini dan kemudian pandanglah pada diri sendiri. Renung-renungkan.

.

11 ulasan:

  1. Ngeri aku tengok darah

    BalasPadam
  2. pandangan peribadi aku sebagai seorang theist, ritual tidak salah. mekanism penganut yang memperlihat ritual itu nampak buruk. rumah sembelihan pun nampak buruk kalau tak urus dengan betul.

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya suka atheist seperti anda,tidak menyalahkan sesuatu perbuatan kerana penganutnya
      yup sifat sesetengah penganut itu sendiri y buat sesuatu IBADAH tu nampak kurang menyenangkan sedangkan dalam konsep agama, seperti Islam kebersihan itu diutamakan

      'tidak bersetuju pengeboman jihadis berani mati, hukuman rejam, hukuman kepada mangsa rogol, penyembelihan orang kafir oleh kaum extremist'

      Itu dilakukan oleh golongan EXTREMIST..hmm saudara blog sendiri yg cakap ye

      Padam
  3. Jadi boleh saya tahu, adakah artikel ini mengatakan apa yg disuruh dan dilarang oleh agama adalah benar iaini Islam, tetapi penganutnya yg membezakan pandangan manusia trhadap agama..adakah begitu??

    BalasPadam
  4. Can someone answer me??help me in finding the truth

    BalasPadam
    Balasan
    1. The truth is not just simple matter of believing something without evidence like most of theist.

      Right know ...there is no way to determined the absolute truth.
      But its okay to withheld your position and just say I DON'T KNOW .

      Its a honest answer rather than believing something wthout evidence.

      Padam
  5. Pertama... penyembelihan di sisi Islam ada tatacaranya. Kedua, admin buat2 tak tahu atau memang tak tahu pasal hukum-hakam Islam. Atas sebab itu, admin mengaitkan hukum2 tadi dgn suatu tempat tanpa mengenali politiknya.

    Jap lagi, ada ateis akan label aku ad hominem dan ckp aku tak faham maksudnya, pastu mula membatak serta buat lawak.

    BalasPadam
  6. Admin tidak boleh menyalahkan islam dan muslim keseluruhannya. Gambar di atas hanya bersifat mentaliti kaum dan suku di sesuatu tempat seperti di atas, ianya tidak menggambarkan islam keseluruhannya. Contohnya kebanyakan berbangsa arab atau pashtun terlibat terrorism dan keganasan, bagaimana dengan masyarakat muslim yang aman dan tenang seperti masyarakat uzbek, kazakh dan kemungkinan melayu muslim yang hidup aman dan tenteram.

    BalasPadam

  7. Admin tidak boleh menyalahkan islam dan muslim keseluruhannya. Gambar di atas hanya bersifat mentaliti kaum dan suku di sesuatu tempat seperti di atas, ianya tidak menggambarkan islam keseluruhannya. Contohnya kebanyakan berbangsa arab atau pashtun terlibat terrorism dan keganasan, bagaimana dengan masyarakat muslim yang aman dan tenang seperti masyarakat uzbek, kazakh dan kemungkinan melayu muslim yang hidup aman dan tenteram. islam agama yang bersih, penganutnya yang mencorakkanya,

    BalasPadam
  8. Ateis india tak pernah membenci hindu, ateis cina jarang salahkan buddha tp ateis melayu sntiasa mmbenci islam, kesian melayu ni!!! WWF tak pernah kisah psl haiwan korban tetapi mereka lebih prihatin & sedih kumbh mela.kalau dah meleis tu ...meleis juga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gadhimai bro!:animal mass slaughtered, not for consumed but devoted to deity till the carcass rotted.

      Padam