Rabu, 2 Oktober 2013

Does the Universe Have a Purpose?


Video yang menjawab persoalan 'Adakah kewujudan alam semesta ini mempunyai tujuan (sebab/asbab)?'. Penerangan yang ringkas tetapi padat. Recommended. Selamat menonton.

.

5 ulasan:

  1. Jika diperhati dengan mendalam, alam semesta ini mempunyai kebarangkalian yang tinggi untuk tidak mempunyai sebarang tujuan. Kajilah mana-mana ilmu sains seperti biologi, fizik, kimia, kosmologi, dan cabang sains yang lain, tiada penemuan bukti yang direct menyatakan bahawa alam semesta ini mempunyai tujuan. Lihat saja betapa kerdilnya manusia relatif kepada alam semesta. Segala yang kita ketahui mengenai keluasan alam semesta yang mengujakan minda mencadangkan bahawa manusia bukanlah pembawa watak utama (khalifah) di dalamnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju. 'Tujuan'/'Purpose' sebenarnya hanya satu konsep yang dicipta oleh manusia. Kerana sejak kecil kita diajar mengenai 'tujuan' maka kita pun menganggap setiap perkara mempunyai tujuan. Sebab itu ramai orang agama tidak boleh menerima alam terjadi tanpa terikat dengan konsep 'tujuan' yang dicipta oleh minda manusia.

      Padam
  2. Apa hujah anda(golongan atheis) utk buktikan adanya sesuatu yg wujud itu memang wujud tanpa apa2 tujuan ?

    BalasPadam
  3. Maaf saya ingin bertanya. Adakah dengan menggunakan kaedah empirikal sahaja dapat membuktikan sesuatu? contohnya bagaimana untuk kita mendapatkan bukti kewujudan nenek kepada nenek kepada nenek kita secara empirikal? Jika tiada bukti secara empirikal, maka nenek kepada nenek kepada nenek kita tidak wujud?

    BalasPadam
  4. aku juga tidak setuju dengan agama. aku juga tak boleh terima teori terjadinya semua ini sains se-mata2. Jika tiada tuhan mesti ada "Creator".

    BalasPadam