Rabu, 30 Oktober 2013

Heaven & Hell.


PS: Buat renungan mereka yang mampu berfikir waras tanpa kecanduan agama sahaja.

.

17 ulasan:

  1. alang2 sentuh bab heaven & hell ni,apakata bro buat post detail every ciri2 syurga yg dijelaskan dlm qur'an hadis.nampakkan betapa janji2 syurga yg kurang menitikberatkan kepuasan spiritual tu bertujuan utk puaskan keinginan material dan seksual golongan padang pasir kelas bawahan yg jd pengikut awal muhammad dulu

    BalasPadam
  2. Tak macho le salahkan islam je,cube post agama2 yg lain sekali..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Muka orang ni nampak macam melayu maka dia akan kondem orang islam & melayu atau mungkin nak provok orang melayu. Tipikal meleis macam ni la. Ada kau tengok gay cina kutuk buddha @ tao dsbnya? Ada kau nampak ateis india kutuk hindu? Ateis melayu ni masih dlm ruang lingkup sifat melayu la bro! Nak jadi sesuatu tapi pd masa yang sama nak salahkan itu ini. Nak jd ateis ke gay ke agnostik ke apa ke...jadi je la. Tak perlu la kondem mengondem. Apa yang aku perhatikan ni mereka kebiasaanya adalah gay, buat2 la jd freethinker pada awalannya.

      Padam
    2. lol ader jer .

      Padam
  3. Salam sejahtera Alam,,aku berasa kesian kat hang sayang sghh kamu orang cerdik pandai cuma X bertemu lg dgn Ilmu sebenaq cuma nak tanya hang berminat kah tuk mencari kebenaran pasai kalau berminat maii di area buterworth penang aku nak bawak p jumpa sorang Ariff yg blh cerita dgn dalil bukti Ujud Allah dulu ada sorang melayu jg tp sekarang alhamdulillah sudah pun terbatal pegangan dia

    BalasPadam
  4. Salam tuan,

    Syurga dan neraka bukan seperti yg difikirkan oleh orang dulu2. Saya menghormati kepercayaan individu utk tidak percaya agama, tapi tuan sebagai orang yg pernah menerima ajaran Al-Quran, saya mahu mengajak tuan untuk dtg ke blog saya utk membincangkan soal konsep syurga dan neraka dari sudut sains.

    Neraka dlm Al-Quran sering disebut sebagai 'nar' atau 'api' dan syurga pula disebut sebagai 'jannah' atau 'taman'. Pada pemahaman saya, neraka sebenarnya ialah Bumi yg akan jadi planet gunung berapi dan syurga ialah sebuah planet baru di sebuah sistem bintang.

    Di masa hadapan manusia akan berhijrah ke planet baru ini dgn kemajuan teknologi kapal angkasa. Macam dlm star trek.

    (Saya pun dah tinggalkan kepercayaan agama arabslam, tapi masih mengkaji Al-Quran word by word kerana saya sedar terjemahan Al-Quran bahasa melayu byk diselewengkan oleh ahli agama yg menyebabkan byk tafsiran tidak masuk akal. I'm a quranist.)

    BalasPadam
  5. Ape pandangan ko tetang surga dunia pada pandangan umum....?? ade cite pasal spritual ke

    BalasPadam
  6. Tuduhan tidak akan ke mana-mana melainkan kebencian sahaja dan lebih banyak tuduhan lagi. Mari kita berhenti. Saya setuju, dengan Tanpa Nama 30 Oktober 2013 7:55 PG

    Mari kita selidiki apa yang terkandung dalam al-quran berkenaan syurga dan neraka. Semoga kajian ini menjadi berguna kepada kita semua.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Quran hanyalah sebuah buku.
      Sebuah fiksyen , tak lebih dari novel Harry Potter.

      Muslim dan Christian "claim" yng Syurga dan Neraka wujud selepas mati.
      Claim yang "besar" macam nih memerlukan bukti yang "besar" dn kukuh.
      Setakat nih theist masih belum berjaya membuktikan apa2 .

      Maaf , tanpa bukti ..syurga dan neraka hanyalah angan2.

      Padam
    2. Tak yah bukti2, faith cukup la.

      Padam
    3. Bodoh betul golongan ateis ni!!! byk komen x kluar. cubalah korang buktikan kuman tu ujud tanpa guna peralatan bantuan...so gay!!!

      Padam
    4. Apa buku org2 ateis? animisme alaf baru ke?

      Padam
  7. "Millions of people, innocent or not,are being tortured for eternity". Millions of innocent people in a world dies tragically without justice because of their destiny pal??? So pity...they cant claim their right because paradise lost, hells gone..

    BalasPadam
  8. Di sebuah sekolah, seorg guru mengajar muridnya. Guru mula mengajar dan berhujah pd anak muridnya "jika Tuhan menciptakan segala2nya di dunia ini maka Tuhan juga menciptakan kejahatan!".
    Dr ramai murid yg asyik mendgr bangun seorg murid lelaki bertanya pd gurunya. "cikgu, adkh rs sejuk itu ujud?".
    "itu soalan yg bodoh, sudah tentu ada" jwb guru itu.
    Murid itu mmbls "salah cikgu, sejuk itu tiada. Ia hnya dirasai kerana tiada kepanasan!". Saya mahu tanya lg "adakah gelap itu ujud?".
    "sudah tentu ada!" bls guru itu yg mula berang.
    "salah cikgu. Gelap itu tidak ujud. Ia hanya terjadi sebab tiada cahaya!" jawapan murid mendiamkan guru itu.
    Lalu murid itu memyambung hujjahnya, "Sebenarnya Tuhan tidak menciptakan kejahatan ttpi kejahatan itu ujud kerana tiada Tuhan di hati manusia!!!".
    Siapakah murid ini?
    Murid itu adalah pakar fizik kuantum relatif... Albert Einstein yg mengatakan penemuan Galileo, Descartes dan Newton tak sesuai. Relativiti masa telah sebelumnya ditemui oleh Al-Kindi, dibenarkannya.
    Allah bertanya: 'Berapa tahunkah lamanya kamu tinggal di bumi?' Mereka menjawab: 'Kami tinggal (di bumi) sehari atau setengah hari, maka tanyakanlah kepada orang-orang yang menghitung.' Allah berfirman: 'Kamu tidak tinggal (di bumi) melainkan sebentar saja, kalau kamu sesungguhnya mengetahui'." (QS: 23:122-114)
    Dalam sebuah tulisan, Einstein mengakui kebenaran Alquran. “Alquran bukanlah buku seperti aljabar atau geometri. Namun, Alquran adalah kumpulan aturan yang menuntun umat manusia ke jalan yang benar. Jalan yang tak dapat ditolak para filosof besar,” ungkap Einstein. Pakar2 yg bukan beriman ada yg jujur ada yg menyembunyikan fakta, tanyalah diri sendiri. Wallahualam
    Soalan saya, siapakah anda/kalian berbanding einstein, schumann, yves costeau, tajesen, ir. fatimah dll, jikalau anda menolak rasul2 Tuhan. yg pasti mereka membenarkan al quran, menyambung penemuan2 ibnu sinna, al farabi, al biruni, kwarizmi & mereka yg sebijak sptnya bersumber al quran & hadis. Darwin sndiri pun mengakui kebenaran Quran tp masih mahu menyembunyikannya. Kalau kalian mengatakan Alquran menceritakan hal pdg pasir & hamba, kalian kajilah fasal pdg pasir & hamba, pasti Alquran mnjadi pondasinya. Slps itu terserah anda utk membuat kesimpulan.
    Sebagai muslim malay saya malu pd diri sendri kerana saya ada Alquran & hadis tp saya tak dapat menelaah isi kandungannya. Apa pula perasaan mereka yang dulunya malaymuslim yg hanya ada dgree, M. & Phd (baca...lulus sekadarnya) tp sengaja perlecehkan kitab suci ini.
    Jgn misteri akal anda terus menyelubungi fikiran kalian.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Satu lagi benda yang menghantui golongan freethinker ialah mereka menafikan baik & buruk sedangkan benda itu ada.terang2 depan mata mereka ada & jelas tp mereka buat2 buta. Atau adakah mereka sbnrnya mmg telah buta hati?

      Padam
  9. Ehhh...kami ni ateis baiklah, kami bukan macam pemuka2 agama apa sekalipun. Kami ni tak aniaya org, tak makan rasuah, tak mencuri, tak hisap dadah, & tak buat semua kejahatan kepada manusia apalagi haiwan & tumbuhan. Kami suka menderma, buat kebajikan, tak gosip, sentiasa bayar hutang, tak main perasaan orang, pendek kata segala nilai2 murni ada pada semua ateis & freethinker. Kami hanya terfikir pada misi uTopia saja...biarlah org lain nak aniaya kami...apa nak buat??? Ni lah takdir utk kami!..erkkk!!! TAKDIR???ney ney ney, bukan takdir...soriii...KARMA actually. hehehe

    BalasPadam
  10. كَتَبَ اللَّهُ مَقَادِيرَ الْخَلاَئِقِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ بِخَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ

    “… Allah telah menetapkan takdir untuk setiap makhluk sejak lima puluh ribu tahun sebelum penciptaan langit dan bumi”

    GG

    BalasPadam