Jumaat, 25 Oktober 2013

Cepatnya Terasa Hati.


Orang agama adalah golongan paling cepat terasa hati. Tidak perlu berbahas tentang ketuhanan atau keagamaan untuk membuatkan mereka panas hati. Sekadar berkata "Aku keluar dari Islam" pun sudah cukup untuk mereka mengelejat bagaikan ulat nangka.

"Aku tidak percaya al-Quran" kata seorang ex-Muslim. Orang Islam bangkit mengutuk dan memaki hamun.

"Aku tidak percaya kepada hari akhirat" kata seorang lagi ex-Muslim. Orang Islam bangkit dan memberi kutukan azab neraka.

"Aku tidak percaya kepada kenabian Muhammad" kata ex-Muslim lagi. Orang Islam bangkit dan mengamuk hingga hilang budi pekerti.

Apakah orang agama mampu mendengar kata-kata non-Muslim yang berlainan pendapat? Ya & Tidak. Ya, mereka mampu mendengar jika orang yang berlainan pendapat itu sememangnya non-Muslim sejak lahir. Tidak, mereka tidak mampu menghadapi pendapat dari ex-Muslim yang keluar dari agama.

Jika hanya berlainan pendapat tentang keyakinan pun sudah dimaki hamun, maka alang-alang biarlah aku menulis tentang masalah & kepincangan dalam agama ini. Sama juga akan dimaki hamun. Namun kali ini aku dimaki hamun bukan kerana siapa aku, tetapi kerana penulisan aku yang mengungkap rahsia hitam fahaman mereka.

Jangan salah faham, aku bukannya membahaskan peribadi mereka. Aku cuma mempersoalkan ideologi yang mereka yakini. Ah, tapi siapa yang peduli. Mereka tetap akan terasa hati. Nasrani menggunakan perkataan 'Allah' mereka terasa hati. Muslimah bergambar dengan anjing pun mereka tersinggung. Melihat wanita bertudung kebetulan seiras tudung seorang 'nun' pun mereka jadikan isu.

Dunia semakin berubah. Tiada ideologi yang kebal dari analisa dan kritikan manusia. Dengan kritikan dan pengupasan intelektual dapat mengelakkan dari terbentuknya pemikiran extremist & fanaticism mana-mana ideologi. Tidak seperti zaman dahulu yang menganggap ia satu taboo dan boleh dihukum. 

Namun kebanyakkan orang beragama tidak mampu menerima realiti perubahan ini. Lantaran itu kita melihat reaksi mereka cuba membukam dunia dengan merengek dijalanan, beraksi seolah-olah korban situasi, seolah-olah mangsa keadaan, kemudian membakar bendera. Adakah ia membawa perbezaan? Tidak. Adakah ia membawa kebaikan? Tidak. Adakah dunia berubah mengikut apa yang mereka mahukan? Tidak.

Cuma apa yang mereka capai hanya imej agama yang semakin buruk, tanggapan yang semakin negatif dan kebencian yang semakin meningkat.

.

22 ulasan:

  1. Ader lagi penulis haram jadah ni. Ingatkan dah mamfuus. Lama xupdate. hahaha! Memang kau layak keja pancung la bro! korg la sensitif. Kami takde buat apa2 pun pada murtad, tapi korg jerit2 kat sini macam babi hutan! sial la lu

    BalasPadam
    Balasan
    1. cepatnya terasa hati.. wink wink! (^_^)

      Padam
    2. ingatkan dah mamfuus, lama xupdate.. nampaknya dia menjadi subscriber blog ni. pengunjung tegar.. ada apa2 yang menarik ke?

      Padam
    3. itula pasal.. hehe.. Peminat setia ;)

      Padam
  2. Cepatnya terasa hati. Ish ishhh

    BalasPadam
  3. hahahahaha.. lawak la

    BalasPadam
  4. Kepada para pengunjung setia, mari kita kacau En. Awaken Malay supaya dia habiskan tulis episod 6 PMA secepat mungkin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha.. berat mata membaca, berat lagi tangan menaip :D LOL

      Padam
  5. Kesiannya la manusia ni..hahahaha

    BalasPadam
  6. Hi.
    Mohon buat post pasal hudud. Sakit hati tgk conservatives nak buat hudud kerana 'hukum Allah akan magically selesaikan semua masalah.'

    Nak baca episode 6 PMA!

    BalasPadam
  7. din bile nk smbg story psl PMA?aku dok tggu nk bace klimaks..xsaba bro...:)

    BalasPadam
  8. Saudara, mahukah kiranya kita bertemu? Sy juga pelajar ums.. SST.. Sy kira saudara sudah kehilangan pedoman..sy tdak maki sdr..tp kalau sdr sudi utk brjumpa dgn sy dan kita brbncang ttg hal ini..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe.. saya bukan pelajar ums atau ex-ums.. U salah org ni. Tak pun salah blog. hahaha

      Padam
    2. Abang Wan banyak peminat sekarang ni. :p

      Padam
    3. hilang pedoman?senang2 je nak label orang kan?how wonderful, 6 billion manusia kt dunia yg bukan islam semua xdak pedoman, muslim shjalah yg berpedoman sebab tu tahap pencapaian orang islam dlm ekonomi,pendidikan,falsafah,sains,peradaban adalah paling baik skarang ni.tahniah!

      Padam
    4. betul la tu si Wan ni dah hilang pedoman.dia dah hilang kepercayaan kt seorang pedo-man arab padang pasir kurun ke-7

      Padam
    5. ak budak ums gak, sst gak, kaki ambak, farvis kat king fisher, bakso kat pasar filipin, lol..tp atheist jugak akhirnya, sbb ak masuk ums ak pergi jalan satu borneo, kat semporna ak jumpe tempat paling lawa atas muka bumi ni yg pernah ak tgk, kat c2 ak decide ak nak jadi atheist n enjoy this world as it is..

      Padam
  9. Janji Allah itu pasti..skg and diuji oleh Nya.skg bole la ckp cmni..nnt dpn Allah jawab la cmtu tgk.

    BalasPadam
  10. Pasti apa ? Semata mata janji2 dalam kitab kuno , dah cukup untuk memastikan janjinya ?

    BalasPadam
  11. Semoga kita sentiasa berada di bawah naungan rahmat ALLAH...amin.

    BalasPadam