Rabu, 6 Ogos 2014

Sekilas Kata Setelah Menyepi.


Lama sangat tidak menulis. Jari rasa berat untuk menekan keyboard. Laptop telah saya buka, id dan password blog telah di keyed-in. Di luar tingkap hotel Boudl Al Fakhria ini, kelihatan beberapa kenderaan menuju destinasi masing-masing. Sesekali hawa panas menerpa memberi kesegaran dari kesejukan penghawa dingin.

Lama tidak menjenguk blog ini. Rupanya sudah beratus komen tersimpan menunggu approval untuk paparan. Saya cuba membaca satu persatu. Rata-rata komen bernada negatif. Rata-rata berunsur makian. Ada yang maki lantaran posting saya. Ada yang maki lantaran saya lambat publish komen mereka. Saya sudah approve kan sebahagian komen. Sebahagian besar mungkin saya delete. Tak larat nak review.

Mungkin post-post saya sebelum ini  agak keras bagi sesetengah pembaca sehingga mereka 'naik hantu' dalam komen-komen mereka. Maaf jika terasa. Saya cuma manusia yang mempunyai emosi. Kadang-kala penulisan saya dipengaruhi insiden-insiden sekeliling.

Buka TV, browsing internet, selak newspaper semuanya mengenai kebencian. Sudah bosan dengan kebencian sebenarnya. Kebencian antara agama, kebencian antara kaum, kebencian antara negara..

Mungkin kerana itu saya rasa berat untuk menulis. Bosan dengan kebencian golongan agama terhadap freethinker.  Sama juga bosan dengan kebencian freethinker terhadap golongan agama. Dalam forum dalam dan luar negara, sukar mencari minda-minda yang boleh berfikiran rational tanpa dipengaruhi apa-apa kefahaman peribadi. Tidak kiralah yang beragama atau tidak.

Perangkap ideologi (set of opinions or beliefs) adalah suatu perangkap yang paling kuat dalam psikologi manusia. Ianya tersembunyi hingga mereka yang terperangkap tidak merasa diri mereka telah dikurung dalam ideologi tersebut. Dalam kata lain mereka terperangkap dalam penjara minda. Hanya mereka yang cuba mempersoalkan ideologi sendiri mampu untuk melihat sekilas cahaya diluar dari penjara minda mereka.

Penjara minda yang sempit ini dianggap syurga bagi yang tidak mahu keluar. Setiap perbuatan & hala tuju fikiran mereka mengikut terma & syarat penjara minda. Jika tidak menyedari kewujudan penjara ini, memang sukar untuk keluar dari cengkamannya.

Ya, agama adalah satu penjara minda. Namun bukan hanya agama boleh menjadi penjara minda. Malah atheism juga boleh menjadi penjara bagi freethinker jika tak kena caranya. Buat rakan-rakan atheis dan saya sendiri, ingatlah atheism bukan satu persatuan atau agama. Atheism adalah neutral. So let's treat it like one.

Agama adalah hak peribadi. Saya tidak nafikan. Cuma tidak perlu orang beragama merasakan diri mereka mulia dan memandang sinis kepada yang bebas dari agama. Yang bebas dari agama juga perlu begitu. Biar kita sibukkan diri dengan perkara yang lebih bermakna dari bergelumang dengan perdebatan melampau (provokasi murahan) tidak berpenghujung.

Saya menyokong kebebasan minda, saya menyokong pemikiran positif, saya menyokong hak beragama atau tidak beragama, saya menyokong keharmonian, saya menyokong keamanan dan saya menyokong hak bersuara serta kebebasan memberi pendapat.

------------------------------

Nota: Jawapan terkumpul bagi soalan yang bertalu-talu saya dapat: 
  • Yup saya masih bernafas.
  • Yup masih lagi bebas.
  • Yup masih lagi atheist ;)
  • Sambungan PMA? mungkin tiada kot.. hehe

PS: Life is too short to spend it with people who suck the life out of you. Be happy live your life.
  

117 ulasan:

  1. Welcome back brother

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aq ingat aq sorang jer atheist kt Malaysia..Lol.

      Blog ko boleh tahan ..tapi kalo boleh ..lebih kan fakta dan simplified kan sebab kebanyakan melayu nih tak pernah mengamalkan berfikiran radikal.

      Padam
    2. ak..nk join..melayu pandai mcm ko rang ni..(hamba allah)

      Padam
    3. Fakta???? kelakarlah...ateis nak buktikan fakta!!!! Sperm + sperm jadi baby ke...tq for it. Aku tgh sedih ni tp bila darwin ckp fakta...aku ketawa bagai nak gila. Mana tau kot2 aku gelak sampai jd gila terus jd ateis. kan ko dah ada sorg follower.tq tq

      Padam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  3. probably this has a lot to do with cognitive dissonance. keadaan di mana manusia hanya ingin menerima pendapat2 yang bersetuju dengan preconceived notion mereka. i have always reminded myself about this, but if our brain are wired that way, it become increasingly difficult to entertain any thoughts that arent familiar with our notion.

    btw, would love to read more on your journey towards atheism. bapak best lah citer kau! :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yup.. sebab itu sukar untuk manusia menukar pegangan yang dipegang walau apa pun logik yang diberikan.

      Thanks Khairul. Hari ni saya singgah sekejap. Selepas ini mungkin dah tak aktif menulis blog. :)

      Padam
    2. alah. sedihnyaaa. :( nak tahu jalan citerrr. nanti aku balik malaysia jum jumpa. ramai2 sekali dengan ken fareez semua. pekena teh tarik mamak satu.

      Padam
    3. ajak ak sekali..(hamba allah)...mgkn ak akn pandai cm korang lps ni...

      Padam
  4. Before we become christian, muslim or jew, we we're human. Religion deceive... man dont kill man, man with religion kills...

    BalasPadam
  5. delete komen aku ke penakut? haha. Ada lagi si kimak haram ni!

    Ops.. Selamat hari raya! tak rase bersalah ke makan ketupat yg org Islam msk? Kalau ko tolak Islam, kenalah tolak semua sekali yg bkaitan Islam. Baru le ko boleh berbangga jadi keturunan monyet darwin sejati. Tak gitu bro? opss..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ok tuan harimau, kali ni saya tak delete..

      Terima kasih melawat blog saya. Cepat betul tuan komen ya? Memang pelawat setia blog ni ke?

      Oh ya, Selamat Hari Raya kembali.

      Padam
    2. Be strong my dear Wan Izzuddin :) Jangan mudah tergugat apabila kaum ini melalak. Biarkan masyarakat di luar sana melihat realitinya dan menilai kembali siapa yang lebih zalim dan suka menghukum di sini.

      Atheist sambut raya atas dasar kemanusiaan dan kekeluargaan. Kita sambut raya bukan nak jadi Hamas bom sana sini. Tak perlu nak dinafikan hak manusia melalui pegangan apa sekali pun. Buang yang keruh, ambil yang jernih :)

      Padam
    3. bro atheists..smer...akli ko diselewengkn oleh diri ko sndri...nakli yg ko cari th semudah akli yg ko fikir

      Padam
  6. pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis, pukimak atheis,

    BalasPadam
    Balasan
    1. selalunya saya tak approve komen macam ni.. Tapi sebab nampak effort anda bersungguh-sungguh copy paste, saya approve'kan la komen ni. Have a nice day.

      Padam
    2. u are awesome bro!!!!!

      Padam
  7. Wallahi, ini adalah blog kata2 dajjal.. kata2 manis tetapi membawa manusia ke lobang neraka. Jangan terpengaruh kata manis. Dajjal fitnah paling besar akhir zaman. Ini adalah tanda-tandanya.

    Wallahi, jemaah kami telah dapat menangkap tanda-tanda dajjal di dalam blog ini. Buat kaum Muslim, tidak perlu lagi berbahas. Dajjal tidak akan kembali kepada Allah. Na'uzubillahiminzalik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. woo.. tanda-tanda dajal? really?

      saya yang menulis pun tak tahu.. hehe

      Padam
    2. itu neraka dan syurga konsep agama hindu tau tak!

      Padam
  8. kenapa komen aku tak keluar??

    BalasPadam
  9. woii bodoh! woii! woooi! woi!! kau delete semua komen aku???

    BalasPadam
  10. kenapa komen aku hilang je ni?! babi

    BalasPadam
  11. kimak la ko.. komen aku asyik hilang! Tak jantan betul!

    BalasPadam
  12. adakah 6 komen 'Tanpa Nama' diatas adalah dari orang yang sama?

    Maaf ya, setiap komen tidak akan terpapar automatik. Ia perlu di review terlebih dahulu oleh blog owner (saya).

    Saya dah tak online masa anda komen. Sekarang ni baru online. So saya dah approve semua komen tuan.. or puan..

    No hard feelings ok?! hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. toksah dilayan orang2 camni. bajet masuk syurga firdaus lah tu mencarut sana sini. mmg elok sungguh budi pekerti orang islam. beribu-ribu tania

      Padam
  13. Mohon habiskan PMA please. Kejam gila klau tinggalkan tergantung mcm tu je haha.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehe. . Biar jadi misteri. Saya tinggalkan ia untuk para pembaca membuat andaian sendiri..

      Kehidupan ini penuh misteri. Tetapi yang misteri itu membuatkan kehidupan ini makin menarik. ;)

      Padam
  14. Masya-Allah. Masih aktif lagi blog ini. Memang agenda yahudi benar-benar telah masuk ke negara ini. Kami tahu kamu dan 'big bos' kamu siapa. Kami tahu agenda kamu apa. Tunggu la nasib kamu.

    "Dan Kami menyatakan kepada Bani Israil dalam Kitab itu: Sesungguhnya kamu akan melakukan kerosakan di bumi (Palestin) dua kali dan sesungguhnya kamu akan berlaku sombong angkuh dengan melampau.

    Maka apabila sampai masa janji (membalas kederhakaan kamu) kali yang pertama dari dua (kederhakaan) itu, Kami datangkan kepada kamu hamba-hamba Kami yang kuat gagah dan amat ganas serangannya lalu mereka menjelajah di segala ceruk rantau (membunuh dan membinasakan kamu) dan (sebenarnya peristiwa itu) adalah satu janji yang tetap berlaku."

    Surah al-Isra’ ayat 4-5:

    BalasPadam
    Balasan
    1. er.. agenda? yahudi? bos?

      Seriously saya bosan dengan delusi/paranoia golongan seperti anda. Tak tau nak cakap apa dah.

      *log-out

      Padam
    2. hahaha.. ates melayu jahanam ni sudah takut.. pengecut pukimak. Dari hang log out, baik hang tutup je la blog ni. Aku dah report polis pasai blog pukimak hang ni. haha!

      Padam
    3. Ugutan kosong ...
      Sedih betul dapat tahu yang aq nih berkongsi genetik dengan orang macam nih.

      Padam
  15. Please don't disappear again kay? :( Golongan2 pencari agak ramai di luar sana. Saya yakin tulisan2 Awaken Malay sedikit sebanyak mendorong para pembaca untuk bertanya dan berfikir semula apa yang mereka pegang selama ni.

    Abaikan saja mereka yang berfikiran negatif ini. Move on and share your precious talent and concern with open-minded readers out there. Saya percaya dan yakin, apa yang Wan lakukan selama ini juga telah banyak mempengaruhi prinsip dan mindset orang2 beragama mahupun tak beragama.

    Niat yang baik haruslah diteruskan dan tiada apa pun rintangan yang patut menghalangnya :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. thanks Lynn. Rasanya apa yang ada dalam blog ni dah cukup untuk golongan pencari. Ditambah pula dengan blog-blog seangkatan seperti blog Melayu Humanist dan lain-lain, rasanya saya dah boleh berehat dari menulis.

      Mungkin sekali-sekala saya akan menulis dalam blog ini tetapi tidak serancak dulu ;)

      Padam
  16. sila sambung PMA tu..please!

    BalasPadam
  17. Wahai saudara-saudara Muslimku yang memberi komen diatas. Tolonglah tunjukkan akhlak Rasulullah S.A.W dalam memberi nasihat. Bukan bergini caranya apabila berdakwah. Saya sendiri rasa malu membaca komen-komen kalian.

    BalasPadam
  18. saya bkn org islam yg baik tp i believe adanya allh n hari pembalasan.. moga kamu boleh berfikir dgn tenang n masih punya masa

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya bkn org kristian yg baik tp i believe adanya allh n hari pembalasan.. moga kamu boleh berfikir dgn tenang n masih punya masa

      Padam
    2. saya bkn org yahudi yg baik tp i believe adanya allh n hari pembalasan.. moga kamu boleh berfikir dgn tenang n masih punya masa

      Padam
    3. saya bkn org hindu yg baik tp i believe adanya allh n hari pembalasan.. moga kamu boleh berfikir dgn tenang n masih punya masa

      Padam
  19. akhirnya jumpa juga aku dgn wbsite melayu atheis yg tidak extream dan sopan. Aku baru dapat link ni dari fb.

    Aku selalu dok dalam fb page ateis. Diorg semua macam jenis alergik gila dgn islam. Guna perkataan seperti babi Muh**d, anjing Al**h. Aku rasa tak selesa langsung bgaikan if jadi atheist saje mesti kena keji agama.

    Aku respect engkau. Walau siapa pun engkau dan dimana pun engkau. thank you for the sharing. Aku amat hargai. Hope satu hari dapat jumpa.

    Hope kau terus menulis. Biar jadi inspirasi bg seekers macam aku. Take care bro.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terkesima bila mendapat komen sebegini :) Terima kasih bro.

      Salam perkenalan.

      Padam
    2. Yeah! Kita geng! I pun sama. Ayat dlm blog ni ada wisdom walau smtime tajam. Kat fb tu ramai jenis provoke tiada isi. Cursing n humiliating people like bullies.

      Teruskn menulis ok. I baru jmpa n start baca your blog semalam ;)

      Padam
    3. Atheist atau freethinker adalah individu. Kita tidak dikongkong dalam satu set of dogma/values/ways of behaving.

      Ada yang cursing lantaran pengalaman silam yang pahit mereka alami disebabkan oleh orang beragama. Ada juga cursing kerana mahu provokasi. Ada yang cursing dengan tujuan membuka minda dan pelbagai lagi sebab.

      Dan seperti yang Alia katakan, ada yang behaving like a bully. Itu semua berbalik kepada personaliti dan tahap mentaliti masing-masing. Tidak kira orang beragama atau tidak, manusia tetap sama in that sense.

      Dahulu saya pun macam tu. Sekarang saya menilai seseorang lebih kepada personaliti individu tersebut bukan kerana dia seorang hindu, kristian, islam dan lain2.

      Terima kasih semua kerana singgah ke blog ini. :)

      Padam
  20. Hi. I am an atheist. I suka cara u berhadapan dgn pembaca. I rasa kita atheist tak perlu kutuk-kutk agama. Agama mengajar kebaikan dan sebagai masyarakat, kita perlu berbaik-baik. Cthnya dalam Islam, tokoh seperti prophet Muhammad sentiasa mengajar hormat-menghormati dan kasih sayang. So kita perlu objektif dan jujur dalam menilai agama walau kita tiada agama.

    So lets be a good atheist. :)

    BalasPadam
  21. Din,

    Since I found your blog,You dan mcm my idol. Nak add sikit, you have talent to be activist atheist Melayu. ( Migrant dan buat ni full time ..:) ) I disagree yang part kita tak perlu condemn agama. Agama esp Islam telah membawa mcm2 destructions kepada pengikut dan juga orang di sekelilingnya. Contoh ISIS yang menganas sekarang. Anda boleh jadi Richard Dawkins dan Sam Harris . Fikir2 kan la ..

    BalasPadam
  22. Salam, apa fimiliar bagi anda laman sesawang e-bacaan, Kassim Ahmad dengan buku Hadis Satu Penilaian Semula, Khalifa Rasyid,...bagaimana pandangan anda mengenai Quran sebagai satu sumber? Sunnahtullah atau sunnahtuawalin? Lawhuwalhadis atau ahsanalhadis?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jawapan aq mungkin tak sama macam pemilik blog nih.
      Tapi aq bleh cuba.

      Sebagai ex muslim, Quran adalah sumber yang bagus untuk dijadikan bahan pembelajaran samada dari segi literature atau morality.

      Namun macam kitab Torah dan Bible..kebanyakn prinsip yang diperkenalkn dalam Quran perlu di persoalkn contoh : Slavery , homosexuality dan poligami.

      Dalam isu morality lebih elok masyarakat mengunakan prinsip morality sekular ...dan berbincang sama ada sesuatu tindakan itu boleh membawa mudarat dlm society.

      Padam
  23. Hi Din,

    I've been following your blog for quite some time. Walaupun saya orang Islam, but I actually enjoyed reading your posts and I agreed with some of it. Keep writing bro!

    (Dulu ingat you are dead from all these radicals actually haha)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi Man. Tqvm following my blog.

      Hanya jauhari mengenal manikam ;)

      Padam
  24. Hi ... saya suka baca penulisan awak.. Setelah saya baca blog awak hampir 50%.. saya boleh simpulkan yang awak ni memang budak pandai... Gaya bahasa, susun atur ayat, sangat dramatis...

    Saya harap sangat awak dapat menulis lagi... walaupun awak bukan lagi Islam.. tak semestinya topik perbincangan ke arah atheist saja, mungkin perbincangan dalam bidang sains.. Saya harap ramai orang Islam diluar sana boleh mencontohi awak. termasuk diri saya sendiri..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Tara. Saya memang seorg penulis freelance. A Ghost writer ;)

      Padam
  25. alhamdulillah..ALLAH masih lg memelihara sy utk hidup dgn islam..
    satu je pesan sy buat kamu semua..jgn suka mereka-reka soalan kalau kita belum betul2 bersedia nk terima jawapan....

    BalasPadam
  26. Please teruskan menulis terutamanya sambungan PMA. Really want to know more. I ada banyak persoalan dalam kepala yang sukar diluahkan kerana keadaan masyarakat tidak mengizinkan. Even my hubby sendiri marah n tak suka apabila disuarakan soal ketidaklogikan dalam agama walaupun kami agak urban dan bukan pengikut agama yang taat.

    BalasPadam
  27. please, please menulislah lagi. really i sangat suka penulisan you.

    BalasPadam
  28. Tiada sambungan PMA? Hurm :-(

    BalasPadam
  29. kecewa aku bila penulis blog kata mahu berhenti menulis dalam blog ini.

    BalasPadam
  30. Apa pandangan sdr mengenai ASTRAL PROJECTION?
    Adakah sdr percaya akan kewujudan Jiwa/Soul/Roh?

    BalasPadam
  31. Saya tertarik dgn penulisan sdr, asli dan jujur.
    Saya nak tanya pendapat sdr 1) mengenai ASTRAL PROJECTION atau OUT OF BODY EXPERIENCE.
    2) mengenai Jiwa/Soul/Consciouness.

    BalasPadam
  32. Aku masih muslim
    Dan jujur aku katakan aku cukup suka baca setiap penulisan kau dlm blog ni.tak keterlaluan aku katakan ianya sedikit terinpirasi.
    aku tak tau nak tulis apa cuma aku mampu katakan aku suka.more than miley cyrus naked.
    plis jgn berhenti menulis.
    berikan sedikit lg inspirasi utk seeker mcm aku.
    semoga kau terus maju jaya

    BalasPadam
    Balasan
    1. bongok

      Padam
    2. Thanks bro Shafiq.

      "I don't claim to know everything. I claim to be a seeker of knowledge." Marie Osmond

      Padam
  33. Nice blog,
    Aku ada terbaca komen-komen tentang agama terutama tentang islam radikal etc pd pndapat aku radikal tu bukanlah agama cristian hindu buddha sume mengajar bnda yg baik yg radikal tu adalah pengnutny jadi saya rasa x sepatutnya agama dipanggil radikal ...

    #terasa terklialan dengan pandangn yang sedemikian andai dihampar satu kain putih dan dititikkan satu dakwat hitam kbanyakkn orang nmpka dakwat yg hitam itu bukan kain yg putih..... :)

    BalasPadam
  34. saya percaya tuhan itu wujud...tapi saya tak percaya dengan agama...sebab agama dah terlalu merepek mengarut membodohkan manusia....saya percaya utusan tuhan setiap period dihantar untuk mengeluarkan manusia daripada agama..sejak ribuan tahun dahulu...kerana sesungguhnya agama tidak boleh dibiar lama membiak..ia umpama barah..cepat merebak sebab fantasi manusia sukakan perkara mistik...lihat sahaja orang yg kuat pertahankan agama mereka...tak dapat berhujah mereka akan cepat untuk menggunakan kekerasan...kerana itu sahaja yang mereka tahu....tolak tepi pasal ilmu pengetahuan sesungguhnya bagi mereka semua itu sia sia sahaja...

    BalasPadam
  35. Greetings. Setelah membaca salah satu post berkaitan raya korban yang menjelaskan bahawa itu pengalaman sendiri penulis, adakah ahli keluarga penulis sudah aware bahawa anda seorang atheist. Hal ini kerana saya sendirk sudah lama hidup dalam topeng hanya untuk menyenangi hati keluarga Yg sememangnya devouted Muslim. Adakah saya perlu terus hidup dalam topeng ini atau sebaliknya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bodoh la ko ni. Allah beri akal tak nak guna. Fikir guna lutut.Ko ingat neraka boleh main-main ka?

      Insaf la. Minta hidayah banyak-banyak. Astagfirullah...

      Padam
    2. Hi Azamuddin. Maaf saya lama tak jenggah blog ni. Saya ada jawab soalan seumpama ini pada komen dibawah. Saya copy paste ya. hehe:

      Saya faham apa yang saudara/saudari lalui. Realiti hidup di dalam keluarga Muslim Malaysia, jika kita mewar-warkan kita kita keluar agama, automatik keluarga akan membenci dan menjauhi (mugkin bukan semua tapi majoriti sebegitu).

      Jadi disini hanya ada 2 pilihan. Samada bagitahu pendirian kita dan dibuang famili atau diamkan diri dan hidup harmoni dengan mereka.

      Jika anda masih sayangkan hubungan kekeluargaan, saya nasihatkan berdiam diri (ini dari pengalaman saya). Jika sudah bekerja, just pindah rumah. Jangan duduk dengan famili. Lawati mereka bila hari perayaan, family gathering, atau ikut kemahuan anda.

      Soal ritual seperti solat dan lain2, anggap sahaja sebagai menghormati tradisi atau budaya setempat. Anggap solat as a meditation or senaman ringan. Tak perlu fikir ia sebagai bebanan. lagipun bukan selalu. Cukup untuk menyenangkan hati mereka.(Mungkin ada rakan atheist yang tak setuju dengan pendapat saya, but this is the best possible solution for this kind of situation in my 2 cents opinion)

      Jika dapat pindah ke luar negara lagi baik. Tapi Malaysia pun ok sebenarnya. Darwin mengatakan, bukan organisma yang paling kuat atau paling bijak yang menang petarungan evolusi, tapi yang paling beradaptasi dengan suasana sekeliling.

      Be happy, be positive and chill out.

      Padam
  36. Kelak kamu akan nampak pentingnya iman saat kamu hampir kepada kematian. Bersabarlah sayang..

    BalasPadam
    Balasan
    1. orang kristian pun ada cakap camtu.. Setiap org beragama dengan kepercayaan masing-masing.. hehe

      Padam
  37. hi..malay atheist....aku adalah...manusia sprt ko dn keturunan ko..mgkn ko juga berasal sama keturunan ak...ko rasa bijak bila ko dpt meluahkan konsep yg digelar free thinker..ak yakin sgt ko tk seberani sprt diri ko disini bila meluahkan kononnya agama itu hanya sprt ritual jiwa n minda...cuba ko jelaskn kpd ayah n ibu ko dulu yg ko skrg ni,pd usia ni..setelah dewasa ,mempunyai pandangan yg tidak sehaluan dgn kaum keluarga atau keturunan ko sendiri......(hamba allah)

    BalasPadam
  38. kerasukan apakah ini?terkinja kinja bila mengetahui teori darwin asal manusia itu berok?sedangkan sains itu adalah ilmu allah yang telah sedia ada cuma manusia baru mengungkapkannya.sehingga sekarang tiada bukti teori teori merapu seperti itu dapat dibuktikan.berok? what a shame lu wahai ateis. mungkin si ateis ni dh biasa panjat pokok petai nila dapat ilham ni.

    BalasPadam
  39. haha...tak brani nak pos lettew...old enemy...ingat lagi tak abe? kejo apo abe graduek uiam?

    BalasPadam
  40. Penulisan yg bagus

    BalasPadam
  41. elok lah golongan ini jumpa pakar kitab2 agama.. dr.zakir naik

    BalasPadam
  42. Cari dr.zakir naik

    BalasPadam
  43. Jawapan daripada zakir naik tidak meyakinkan

    BalasPadam
  44. Bro mana pergi, rindu artikel baru :(

    BalasPadam
  45. Teruskan menulis, saya suka nembaca blog2 seperti ini.

    BalasPadam
  46. Bro please jangan berhenti menulis .

    BalasPadam
  47. Bro nak artikel baru please :(

    BalasPadam
  48. Bro jangan menyepi please :(

    BalasPadam
  49. Saya selalu refresh page bro dari tahun lepas dgn harapan ada artikel baru

    BalasPadam
  50. Brooooo jangan menyepi, cepat2 buat artikel baru k, kami tggu

    BalasPadam
  51. Abang wan, nak artikel baru

    BalasPadam
  52. Bro! Aku htr banyak komen takda pun maki2 tp sedikit menjentik minda kamu sehingga kini tak de keluar komen2 aku.
    Apapun persoalan & wacana kamu tentang golongan atheist ni, apakah kamu boleh buktikan bahawa golongan seperti kamu ini adalah golongan yang baik & jujur ikhlas! bukannya org2 jahat, seleweng, khianat, menipu dll

    BalasPadam
    Balasan
    1. Banyak sangat komen. Ada yg terlepas pandang.

      Manusia ini ada yg baik, ada yang tak, ada yang jujur, ada yang tak.. Tak kiralah ada agama atau tak. Yang penting kita renung dan kaji peribadi diri kita sendiri. Jauhi sangka buruk orang yang kita tak kenal. Ok bro ;)

      Padam
  53. Hope to hear from you soon bro - nd

    BalasPadam
  54. Hi Wan.

    I see that you're still approving comments as late as January '16, so I'm assuming this message will get to you too. I'm not looking for you to approve this comment, I've just been looking for a way to reach you, actually.

    First of all, lets start with the fact that I'm a Malay atheist too. I've been one for about a year now, finally giving up studying and looking for answers within the religion since I was 15 (I'm 25 this year) so its not like its a compulsive decision either. Finally embraced the inevitable after going as far as I can in every branch of religion I can think of, so some of your story really brings back memories. =) But takdak la sampai mendalam tahap hang kan. I was sent to a religious school when i was younger for 6 years throughout my childhood, so most of what you're talking about were familiar concepts.

    I like your writing. I like your journey. I also like the fact that you're a bit of an opinionated asshole. Congratulations. Being true to yourself, regardless of what everyone around you says or thinks is not an achievement to take lightly.

    So pasai pa aku dok tulis kat hang ni? Simple. I understand what you mean when you say that we (as in Malaysians) tak reti nak have an objective discussion. Its not easy, man. But, knowing where you come from, and what you're facing, I just wanna show you something. I'm active here, on Quora (https://www.quora.com/). Its basically a forum, a pretty large one, with a pretty big community where you can ask and answer anything you want.

    Go poke your nose in the atheism section, mate. You might see something you like. Here's one of my answers, just to let you dip your toes in a bit: https://www.quora.com/How-do-you-live-as-a-closeted-atheist/answers/18650636 (the question was "How do you live as a closeted Atheist - And oh, you can go anonymous there too, if you're uncomfortable with divulging your identity as I have here.)

    I know what its like to have to put on a mask everyday, even in front of your loved ones. I just hope at least if you have a community, even if its an online one, that it'd help you from going nuts. Haha. I know it did wonders for me.

    And good luck with everything, brother.

    Cheers man.
    Yuke.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terbaik Yuke. Itu kelebihan kita yang agnostic dan atheist ni. Berlainan pendapat tidak membawa kepada pertumpahan darah. Dalam sejarah agama, seringkali percanggahan pendapat berakhir dengan pergaduhan dan kebencian berpanjangan. Contoh Muslim sunnah vs syiah vs wahabiah vs etc.

      Padam
  55. bila you nak update blog ni? I'm looking forward for your new post. Just found out about your blog 2 days ago I've finished reading all your posts this morning. Thank you for all the enlightenments.

    BalasPadam
  56. Golongan ateis suka pilih komen ke? Aku sorg muslim, aku x suka komen2 yg mencaci kalian yaitu golongan x percaya tuhan! (x semestinya komen itu dr org beragama, mungkin propganda dsbnya), cuma soalan aku kenapa komen2 yg agak simpel dr aku ko x terbitkan ye? Kesimpulan dr aku ialah ada org beragama & ateis yg baik,& ada org beragama & ateis yg tidak baik. Skli lg aku mohon pada kamu x perlu kritik psl islam, aku ramai kwn ateis dr kaum bkn melayu ttpi mereka x pernah kondem agama nenek moyang sedara mereka. Kalau kalian suka kutuk, sama saja dgn mrk yg beragama ttpi suka memaki cuma fikiran saja berbeza. Kalian tetap sama, penuh hasad dan kebencian.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kami kutuk benda yg dah terang2 zalim, mengongkong dan mambantutkan minda manusia. tu bukan hasad dan kebencian

      sesuatu idea perlu dikritik dan dikondem, baru lah idea boleh berkembang, boleh dinilai baik buruk dari pelbagai sudut. ni kerja menjilat je. sampai2 bila2 pun ingat idea dia paling agung

      Padam
    2. Sungguh ironi...tanpa nama bermaksud, ateis sblmnya hindu tak kutuk pun sathi & kumbh mela, ateis sblumnya buddha tak kutuk pun mummification @ sida2, cuma exchristian je yg tubuh black metal & menjadi anti christ (mereka bkn ateis ttpi lantik lucifer jd dewa mereka) ttpi ateis meleis ni tetap meleis juga mentalitinya. Org meleis melayu yg beragama, tak dinafikan ramai suka menjilat tapi ramai juga ateis meleis pun penjilat teori2 minda yg menjurus ke arah hidup bebas dengan dadah, lgbt dll. Ko faham ke ateis? nak jd ateis...jadilah, tak perlu kutuk kerana apa yg keluar dr otak ko adalah penjara minda kesan inferiority complex yg dahsyat. Lastly, setakat mana idea ko yg dah berevolusi tu? Setakat nak jd gay je tak perlu jadi ateis, amal paganisme pun ok.

      Padam
    3. ada je ex-hindu atheist yg kutuk Hinduism. ade je ex-buddhist yg kutuk Buddhism. siap ada group2 lagi. tu la, kurang bercampur dgn orang, tak tau isu2 atheism dari agama lain. main sebat je

      saya bukannya gay, dan saya tak ada masalah pun dengan golongan lgbt, bukan sebab saya menjilat apa2 teori minda, tapi atas sebab empathy

      saya tak tau dari mana info awak dapat, ramai ateis yang menjilat teori2 minda menjurus ke aras hidup bebas dengan dadah. saya berpendapat dadah tidak harus disalahgunakan, dulu saya penghisap rokok yg tegar, lepas jadi ateis saya berhenti merokok. kalau awak nak kondem mengenai penggunaan ganja, ganja sebenarnya ialah herba yang mempunyai banyak khasiat. sejarah pengharaman ganja juga adalah berpunca dari rasisme, bukan sebab risikonya terhadap kesihatan. dadah ada bermacam2 jenis, ada baik, ada buruknya. yg penting educate diri sendiri dan orang lain. Panadol pun dadah tau. sudahlah saya sentuh pasal dadah, nanti kena cop mat pet

      setakat mana idea saya dah berevolusi? sampai takat saya dah boleh berfikir bahawa agama hanyalah satu tools bagi golongan atasan untuk mencengkam orang bawahan dgn janji2 palsu dan momokan2 mengarut. agama tu dah macam business model. orang yang faham, mempergunakan (jual agama), orang yg tak faham, terus berdelusi

      Padam
  57. Haha orng beragama semua maki2 dalam ni, Mana pergi akhlak korang semua, kalau orang mengaku agama korang beragama cakap la dengan ayat yang baik2, Bukan dengan ayat kotor haha, ke mana pergi akhlak korang sebagai insan yang beragama, kalau korang mengaku korang beragama dapat petunjuk daripada Tuhan kenapa perlu marah dan maki hamun nampak sangat orang yang terlalu ikut emosi dan tidak ada rasional. Dah lama aku perhati komen dalam blog ni, orang yang beragama majoriti marah2 dan guna kata kesat sedangkan atheist relaks je padahal orang atheist yang korang kata kafir tu la boleh bertoleransi dengan baik dan menjadi pendengar yang baik, aku rase korang ni pengamal agama yang setakat pada nama je,

    BalasPadam
  58. how can i contact you bro ... please emel me. i do really need your help. najihah_rafee@yahoo.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi Jeehah Rafee, you can email me at awakenmalay@gmail.com

      Padam
  59. I found your blog in the late 2014, and it really helped me went through my journey. I'm not hoping for you to post this comment. If you do read this, I just want to say thank you. You should know that you've inspire hundreds, if not thousands of people out there who were once searching for the truth. You might've found them much earlier than me, I don't know, but there are fb groups for malaysian atheist community such as Warung Atheist and MAFA. A santuary to meet like-minded people. I hope to see you there. I'm Edward Delon.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Thanks Edward, I do aware of those groups. It is just I am not comfortable with some people in those group who use provocation approaches in dealing with believers. (Some people, not all)

      Padam
  60. selamat sejahtera , saya nak tanya , apa perlu saya buat . saya melayu lahir islam , sekarang nie islam hanya pada ic bukan lagi di dada . saya nak keluar islam tapi saya sayang ibu saya tidak mahu hancurkan hati dia walau macam mana pun . saya kaya tapi tidak berkahwin . saya ingin hidup diluar negara dan duduk diluar negara seperti jepun atau canada , murtad disana so that oficially atheist . tapi saya sayang ibu saya , sayang sangat2 . ader kawan saya nasihatkan diam2 jer tapi saya rasa seperti dipenjara sebab setiap kali ibu saya suruh saya solat saya akan solat , berlakon . saya selalu gaduh pasal agama dengan ustaz saya kat sekolah . dari kecil lagi sudah mempersoalkan , saya tau saya pandai sebab tu saya kaya tapi saya rasa terpenjara . saya tak pasti .. apa harus saya buat .. ibu saya is part of me ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi Tanpa Nama.
      Saya faham apa yang saudara/saudari lalui. Realiti hidup di dalam keluarga Muslim Malaysia, jika kita mewar-warkan kita kita keluar agama, automatik keluarga akan membenci dan menjauhi (mugkin bukan semua tapi majoriti sebegitu).

      Jadi disini hanya ada 2 pilihan. Samada bagitahu pendirian kita dan dibuang famili atau diamkan diri dan hidup harmoni dengan mereka.

      Jika anda masih sayangkan hubungan kekeluargaan, saya nasihatkan berdiam diri (ini dari pengalaman saya). Jika sudah bekerja, just pindah rumah. Jangan duduk dengan famili. Lawati mereka bila hari perayaan, family gathering, atau ikut kemahuan anda.

      Soal ritual seperti solat dan lain2, anggap sahaja sebagai menghormati tradisi atau budaya setempat. Anggap solat as a meditation or senaman ringan. Tak perlu fikir ia sebagai bebanan. lagipun bukan selalu. Cukup untuk menyenangkan hati mereka.(Mungkin ada rakan atheist yang tak setuju dengan pendapat saya, but this is the best possible solution for this kind of situation in my 2 cents opinion)

      Jika dapat pindah ke luar negara lagi baik. Tapi Malaysia pun ok sebenarnya. Darwin mengatakan, bukan organisma yang paling kuat atau paling bijak yang menang petarungan evolusi, tapi yang paling beradaptasi dengan suasana sekeliling.

      Be happy, be positive and chill out.

      Padam
  61. Glad to see you are still replying comments. Good day bro. -ND

    BalasPadam